فرهنگ قرآن ، جلد ۱
(كليات راهيابي به موضوعات و مفاهيم قرآن كريم)

اكبر هاشمي رفسنجاني
و جمعي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن

- ۳۶ -


آشتى

آشتى، رنجشى را فراموش كردن، پس از قهر از نو دوستى كردن، و صلح كردن پس از جنگ است.[1] در اين مدخل، به آشتى در محدوده منازعات شخصى، خانوادگى و اجتماعى پرداخته و آشتى پس از جنگ (صلح) جداگانه بررسى مى‌شود. در اين مدخل از واژه‌هاى «اصلاح»، «تأليف»، «توفيق»، «سلم» و «صلح» استفاده شده است.
اهمّ عناوين: آشتى در خانواده، پاداش آشتى، روش آشتى، زمينه‌هاى آشتى، مسؤليّت در آشتى، موانع آشتى، نجوا براى آشتى.

آثار آشتى

1. برداشته شدن گناه

1. برداشته شدن گناه از وصىّ در صورت تغيير در وصيت‌هاى ناحقّ ميّت، به قصد آشتى بين وارثان:
فمن خاف من مّوص جنفا أو إثما فأصلح بينهم فلا إثم عليه إنّ اللّه غفور رّحيم. ‌‌بقره‌(2)‌182

2. رحمت

2. تغيير در وصيّت‌هاى ناحق ميّت به قصد آشتى بين وارثان، سبب برخوردارى از رحمت خداوند:
فمن خاف من مّوص جنفا أو إثما فأصلح بينهم فلا إثم عليه إنّ اللّه غفور رّحيم. ‌‌بقره‌(2)‌182
3. آشتى با همسر و رعايت تقوا در محيط خانواده سبب برخوردارى از رحمت خداوند:
وإن امرأة خافت من بعلها نشوزا أو إعراضا فلا جناح عليهمآ أن يصلحا بينهما صلحا...‌ * ...وإن تصلحوا وتتّقوا فإنّ اللّه كان غفورا رّحيما. ‌‌نساء‌(4)‌128‌و‌129
4. آشتى ميان برادران دينى، باعث برخوردارى از رحمت الهى:
إنّما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم واتّقوا اللّه لعلّكم ترحمون. ‌‌حجرات‌(49)‌10

آشتى بين مؤمنان

5. آشتى بين مؤمنان، امرى مهم و ارزشمند:
...وأصلحوا ذات بينكم...‌. ‌‌انفال‌(8)‌1
إنّما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم...‌. ‌‌حجرات‌(49)‌10
6‌. مسؤوليّت مؤمنان براى آشتى بين خود با از‌بين‌بردن زمينه‌هاى درگيرى و اختلاف:
ولاتجعلوا اللّه عرضة لاّيمـنكم أن تبرّوا وتتّقوا وتصلحوا بين النّاس واللّه سميع عليم. ‌‌بقره‌(2)‌224
وأصلحوا ذات بينكم...إن كنتم مّؤمنين. ‌‌انفال‌(8)‌1
7. پيروى از گام‌هاى شيطان، مانع آشتى مؤمنان:
يـأيّها الّذين ءامنوا ادخلوا فى السّلم كافّة ولاتتّبعوا خطوت الشّيطـن إنّه لكم عدوٌّ مّبين. ‌‌بقره‌(2)‌208

آشتى در خانواده

8. قصد اصلاح از سوى داوران تحكيم بين زن و شوهر، زمينه سازگارى:
وإن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما مّن أهله وحكما مّن أهلهآ إن يريدا إصلـحا يوفّق اللّه بينهمآ...‌.[2] ‌‌نساء‌(4)‌35
9. قصد اصلاح از سوى زن و شوهر، زمينه توفيق داوران:
وإن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما مّن أهله وحكما مّن أهلهآ إن يريدا إصلـحا يوفّق اللّه بينهمآ إنّ اللّه كان عليما خبيرا.[3] ‌‌نساء‌(4)‌35
10. توفيق الهى در رفع مشكل ناسازگارى زن و شوهر در گرو قصد اصلاح از سوى خود آنان:
وإن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما مّن أهله وحكما مّن أهلهآ إن يريدا إصلـحا يوفّق اللّه بينهمآ إنّ اللّه كان عليما خبيرا.[4] ‌‌نساء‌(4)‌35
11. قصد اصلاح از سوى حكمين، زمينه توفيق الهى آنان به ايجاد سازگارى بين زن و مرد:
وإن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما مّن أهله وحكما مّن أهلهآ إن يريدا إصلـحا يوفّق اللّه بينهمآ إنّ اللّه كان عليما خبيرا.[5] ‌‌نساء‌(4)‌35
12. مسؤوليّت خويشاوندان نزديك، در آشتى دادن زن و شوهر:
وإن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما مّن أهله وحكما مّن أهلهآ إن يريدا إصلـحا يوفّق اللّه بينهمآ...‌.[6] ‌‌نساء‌(4)‌35

آشتى در كتاب‌هاى آسمانى

13. كتاب‌هاى آسمانى، ارائه دهنده راه حلّ درست در منازعات انسان‌ها:
كان النّاس أمّة وحدة فبعث اللّه النّبيّين...وأنزل معهم الكتـب بالحقّ ليحكم بين النّاس فيما اختلفوا فيه...‌.[7] ‌‌بقره‌(2)‌213

آشتى مذموم

14. آشتى با دشمنان مورد نهى خداوند:
فلاتهنوا و تدعوا إلى السّلم و أنتم الأعلون. ‌‌محمد‌(47)‌35

انبيا و آشتى

15. حلّ اختلاف و ايجاد صلح و آشتى در جامعه، از اهداف بعثت پيامبران:
كان النّاس أمّة وحدة فبعث اللّه النّبيّين مبشّرين ومنذرين وأنزل معهم الكتـب بالحقّ ليحكم بين النّاس فيما اختلفوا فيه...‌. ‌‌بقره‌(2)‌213

اهميّت آشتى

16. ارزشمندى آشتى در خانواده و روابط زناشويى:
وإن امرأة خافت من بعلها نشوزا أو إعراضا فلا جناح عليهمآ أن يصلحا بينهما صلحا والصّلح خير...‌. ‌‌نساء‌(4)‌128
17. آشتى بين مؤمنان، امرى مهمّ و ارزشمند:
...وأصلحوا ذات بينكم...‌. ‌‌انفال‌(8)‌1
إنّما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم...‌. ‌‌حجرات‌(49)‌10
18. ايجاد جوّ تفاهم و آشتى در جامعه، از وظايف مؤمنان:
يـأيّها الّذين ءامنوا ادخلوا فى السّلم كافّة...‌.[8] ‌‌بقره‌(2)‌208
...فاتّقوا اللّه وأصلحوا ذات بينكم...إن كنتم مّؤمنين. ‌‌انفال‌(8)‌1
إنّما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم...‌. ‌‌حجرات‌(49)‌10
19. روا بودن آشتى ميان مردم، حتّى با گفتن سخنان خلاف واقع:
لاّ خير فى كثير مّن نَّجويهم إلاّ من أمر بصدقة أو معروف أو إصلـح بين النّاس...‌.[9] ‌‌نساء‌(4)‌114
20. تأكيد و ترغيب خداوند به توافق و آشتى بين زن و شوهر:
و لن‌تستطيعوا أن تعدلوا بين النّسآء...وإن تصلحوا وتتّقوا...‌. ‌‌نساء‌(4)‌129

پاداش آشتى

21. آشتى با همسر، سبب برخوردارى از آمرزش الهى:
وإن امرأة خافت من بعلها نشوزا أو إعراضا فلا‌جناح عليهمآ أن يصلحا بينهما صلحا...‌ * ‌...‌وإن تصلحوا وتتّقوا فإنّ اللّه كان‌غفورا رّحيما. ‌‌نساء‌(4)‌128‌و‌129
22. اخلاص در اصلاح و آشتى، باعث بهره‌مندى از پاداش‌هاى آخرتى:
لاّ خير فى كثير مّن نَّجويهم إلاّ من أمر...أو إصلـح بين النّاس ومن يفعل ذلك ابتغآء مرضات اللّه فسوف نؤتيه أجرا عظيما. ‌‌نساء‌(4)‌114
23. عفو و اغماض از بدى ديگران و آشتى با آنان، سبب برخوردارى از پاداش الهى:
وجزؤا سيّئة سيّئة مّثلها فمن عفا و أصلح فأجره على اللّه...‌.[10] ‌‌شورى‌(42)‌40

روش‌هاى آشتى

1. استفاده از عواطف

24. تحريك عاطفه برادرى از روش‌هاى اصلاح بين مؤمنان:
إنّما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم...‌. ‌‌حجرات‌(49)‌10

2. اغماض

25. اغماض و گذشت از حقوق شخصى يكى از راههاى آشتى:
و إن امرأة خافت من بعلها نشوزا أو إعراضا فلا‌جناح عليهمآ أن يصلحا بينهما صلحا و الصّلح خير...‌. ‌‌نساء‌(4)‌128

3. بى‌اعتنايى

26. بى‌اعتنايى شوهر به همسر، و ترك همخوابى با وى، راهى براى تسليم شدن همسر و آشتى وى:
الرّجال قوّمون على النّسآء...والّتى تخافون نشوزهنّ...واهجروهنّ فى المضاجع...فإن أطعنكم فلاتبغوا عليهنّ سبيلا...‌. ‌‌نساء‌(4)‌34

4. تعيين داور

27. تعيين داور براى رفع اختلاف خانوادگى از سوى حاكم، روشى براى آشتى بين زن و شوهر:
وإن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما مّن أهله وحكما مّن أهلهآ إن يريدا إصلـحا يوفّق اللّه بينهمآ...‌.[11] ‌‌نساء‌(4)‌35

5‌. تنبيه

28. تنبيه زن ناشزه، روشى براى واداشتن وى به تسليم و آشتى با شوهر:
الرّجال قوّمون على النّسآء...والّتى تخافون نشوزهنّ...واضربوهنّ فإن أطعنكم فلاتبغوا عليهنّ سبيلا...‌. ‌‌نساء‌(4)‌34

6‌. موعظه

29. پند و اندرز، راهى جهت برخورد با نشوز زن و آشتى وى با شوهرش:
الرّجال قوّمون على النّسآء...والّتى تخافون نشوزهنّ فعظوهنّ ...فإن أطعنكم فلاتبغوا عليهنّ سبيلا...‌. ‌‌نساء‌(4)‌34

7. نجوا

30. نجوا و گفتگوى پنهانى يكى از روشهاى اصلاح:
لاّ خير فى كثير مّن نَّجويهم إلاّ من أمر بصدقة أو معروف أو إصلـح بين النّاس ومن يفعل ذلك ابتغآء مرضات اللّه فسوف نؤتيه أجرا عظيما. ‌‌نساء‌(4)‌114

زمينه‌هاى آشتى

1. برخورد نيك

31. برخورد نيك در برابر رفتارهاى ناشايست، زمينه‌ساز آشتى و تبديل دشمنى‌ها به دوستى:
ولاتستوى الحسنة ولاالسّيّئة ادفع بالّتى هى أحسن فإذا الّذى بينك وبينه عدوة كأنّه ولىٌّ حميم. ‌‌فصلت‌(41)‌34

2. تقوا

32. تقوا، زمينه‌ساز آشتى بين مردم:
يسـلونك عن الأنفال قل الأنفال للّه والرّسول فاتّقوا اللّه وأصلحوا ذات بينكم وأطيعوا اللّه ورسوله إن كنتم مّؤمنين. ‌‌انفال‌(8)‌1

3. عدّه

33. عّده، فرصتى مناسب براى آشتى زن و شوهر:
والمطـلّقـت يتربّصن بأنفسهنّ ثلـثة قروء ولايحلّ لهنّ أن يكتمن ما خلق اللّه فى أرحامهنّ إن كنّ يؤمنّ باللّه واليوم الأخر وبعولتهنّ أحقّ بردّهنّ فى ذلك إن أرادوا إصلـحا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌228

4. قصد اصلاح

34. قصد اصلاح از سوى زن و شوهر، راهى جهت آشتى آنان:
وإن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما مّن أهله وحكما مّن أهلهآ إن يريدا إصلـحا يوفّق اللّه بينهمآ...‌. ‌‌نساء‌(4)‌35
والمطـلّقـت يتربّصن بأنفسهنّ ثلـثة قروء ولايحلّ لهنّ أن يكتمن ما خلق اللّه فى أرحامهنّ إن كنّ يؤمنّ باللّه واليوم الأخر وبعولتهنّ أحقّ بردّهنّ فى ذلك إن أرادوا إصلـحا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌228
35. خيرخواهى داوران تحكيم در آشتى زن و شوهر، سبب سازگارى آنان:
وإن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما مّن أهله وحكما مّن أهلهآ إن يريدا إصلـحا يوفّق اللّه بينهمآ...‌. ‌‌نساء‌(4)‌35

5‌. گذشت

36. گذشت هر يك از زن و شوهر از حقوق خود، زمينه‌ساز مصالحه و آشتى بين آنان:
وإن امرأة خافت من بعلها نشوزا أو إعراضا فلا‌جناح عليهمآ أن يصلحا بينهما صلحا والصّلح خير وأحضرت الأنفس الشّحّ وإن تحسنوا وتتّقوا فإنّ اللّه كان بما تعملون خبيرا.[12] ‌‌نساء‌(4)‌128
37. عفو و اغماض از خطاى ديگران، زمينه‌ساز آشتى و رفع كدورت‌ها:
وجزؤا سيّئة سيّئة مّثلها فمن عفا و أصلح فأجره على اللّه...‌.[13] ‌‌شورى‌(42)‌40

6‌. ميانجى‌گرى

38. ميانجى‌گرى داوران بين زن و شوهر زمينه حل اختلاف‌ها و آشتى بين آنان:
وإن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما مّن أهله وحكما مّن أهلهآ إن يريدا إصلـحا يوفّق اللّه بينهمآ إنّ اللّه كان عليما خبيرا. ‌‌نساء‌(4)‌35

سوگند بر ترك آشتى

39. نكوهش خداوند از دستاويز قرار دادن سوگند به وى در ترك آشتى بين مردم:
ولاتجعلوا اللّه عرضة لاّيمـنكم أن تبرّوا وتتّقوا وتصلحوا بين النّاس...‌. ‌‌بقره‌(2)‌224

مسؤوليّت در آشتى

1. مسؤوليّت حكومت

40. مسؤوليّت حكومت در تعيين داور براى آشتى ميان زن و شوهر:
وإن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما مّن أهله وحكما مّن أهلهآ إن يريدا إصلـحا يوفّق اللّه بينهمآ...‌.[14] ‌‌نساء‌(4)‌35

2. مسؤوليّت خويشاوندان

41. مسؤوليّت بيش‌تر خويشاوندان زن و شوهر در آشتى بين آنان:
وإن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما مّن أهله وحكما مّن أهلهآ إن يريدا إصلـحا يوفّق اللّه بينهمآ...‌. ‌‌نساء‌(4)‌35

3. مسؤوليّت مؤمنان

42. مسؤوليّت مؤمنان براى آشتى بين خود با از بين بردن زمينه‌هاى درگيرى و اختلاف:
ولاتجعلوا اللّه عرضة لاّيمـنكم أن تبرّوا وتتّقوا وتصلحوا بين النّاس...‌. ‌‌بقره‌(2)‌224
...وأصلحوا ذات بينكم...إن كنتم مّؤمنين. ‌‌انفال‌(8)‌1
و إن طائفتان من المؤمنين اقتتلوا فأصلحوا بينهما...‌. ‌‌حجرات‌(49)‌9
إنّما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم...‌. ‌‌حجرات‌(49)‌10

منافقان و آشتى

43. دروغگويى منافقان در ادّعاى اصلاح و آشتى:
...ثمّ جآءوك يحلفون باللّه إن أردنآ إلاّ إحسـنا وتوفيقا.‌ * أولـئك الَّذين يعلم اللَّه ما فى قلوبهم فأعرض عنهم...‌. ‌‌نساء‌(4)‌62‌و‌63

موانع آشتى

1. بخل

44. بخل و عدم گذشت، مانع اصلاح و آشتى زن و شوهر:
وإن امرأة خافت من بعلها نشوزا أو إعراضا فلا جناح عليهمآ أن يصلحا بينهما صلحا والصّلح خير وأحضرت الأنفس الشّحّ...‌. ‌‌نساء‌(4)‌128

2. پيروى از شيطان

45. پيروى از گام‌هاى شيطان، مانع آشتى مؤمنان:
يـأيّها الّذين ءامنوا ادخلوا فى السّلم كافّة ولاتتّبعوا خطوت الشّيطـن إنّه لكم عدوٌّ مّبين. ‌‌بقره‌(2)‌208

3. تجاوز

46. تجاوزگرى از موانع آشتى مؤمنان:
و إن طائفتان من المؤمنين اقتتلوا فأصلحوا بينهما فإن بغت إحديـهما على الأخرى...‌. ‌‌حجرات‌(49)‌9

نجوا براى آشتى

47. روا بودن نجوا به قصد اصلاح و آشتى بين مردم:
لاّ خير فى كثير مّن نَّجويهم إلاّ من أمر...أو إصلـح بين النّاس...‌. ‌‌نساء‌(4)‌114

نعمت آشتى

48. آشتى و الفت دل‌هاى مؤمنان پس از عداوت و جدايى از نعمت‌هاى الهى:
...واذكروا نعمت اللّه عليكم إذ كنتم أعداء فألّف بين قلوبكم فأصبحتم بنعمته إخونا...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌103
و ألّف بين قلوبهم لو أنفقت ما فى الأرض جميعا ما ألّفت بين قلوبهم و لكنّ الله ألّف بينهم...‌. ‌‌أنفال‌(8)‌63
نيز=> اُلفت، صلح

آشوب => فتنه

آصف بن برخيا

آصف نام وزير[15] و به قولى نام برادرزاده سليمان(عليه السلام)و برخى ديگر او را خضر(عليه السلام) و گروهى او را جبرئيل دانسته‌اند. از امام هادى(عليه السلام)روايت شده كه: اسم اعظم هفتاد و سه حرف است كه آصف بن برخيا يك حرف آن را داشت... و نيز از آن امام روايت شده كه چون سليمان(عليه السلام)مى‌خواست مقام او را آشكار كند چنين كارى را به او واگذار كرده[16]

آصف بن برخيا و تخت بلقيس

1. اعلام آمادگى آصف بن برخيا براى آوردن تخت بلقيس:
قال الذى عنده علم من الكتب أنا ءاتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك...‌. ‌‌نمل‌(27)‌40
2. احضار تخت بلقيس به اشاره آصف بن برخيا:
قال الذى عنده علم من الكتب أنا ءاتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك فلمّا رءاه مستقرّا عنده قال هذا من فضل ربّى...‌.[17] ‌‌نمل‌(27)‌40

آصف بن برخيا و سليمان(عليه السلام)

3. حضور آصف بن برخيا در تشكيلات حكومتى سليمان(عليه السلام):
فلمّا جاء سليمن...‌ * قال يأيّها الملؤا أيّكم يأتينى بعرشها...‌ * قال الذى عنده علم من الكتب أنا ءاتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك...‌. ‌‌نمل‌(27)‌36‌و‌38‌و‌40
4. پاسخ مثبت آصف بن برخيا به سليمان(عليه السلام)براى آوردن تخت بلقيس:
فلمّا جاء سليمن...‌ * قال يأيّها الملؤا أيّكم يأتينى بعرشها...‌ * قال الذى عنده علم من الكتب أنا ءاتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك...‌. ‌‌نمل‌(27)‌36‌و‌38‌و‌40
5. توانايى فوق‌العاده آصف‌بن‌برخيا در آوردن تخت بلقيس، مظهر فضل خدا در نظر سليمان(عليه السلام):
قال الذى عنده علم من الكتب أنا ءاتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك فلمّا رءاه مستقرّا عنده قال هذا من فضل ربّى...‌. ‌‌نمل‌(27)‌40
6‌. احضار تخت بلقيس به وسيله آصف بن برخيا، موجب سپاسگزارى سليمان(عليه السلام) به درگاه خداوند:
قال الذى عنده علم من الكتب أنا ءاتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك فلما راه مستقرا عنده قال هذا من فعل ربى ليبلونى ءأشكر أم أكفر. ‌‌نمل‌(27)‌40

علم آصف بن برخيا

7. دانش آصف بن برخيا، بخشى از علم به كتاب:
قال الذى عنده علم من الكتب أنا ءاتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك...‌. ‌‌نمل‌(27)‌40
8‌. آصف بن برخيا، برخوردار از اسم اعظم:
قال الذى عنده علم من الكتب أنا ءاتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك...‌.[18] ‌‌نمل‌(27)‌40
9. علم خارق‌العاده آصف بن برخيا، منشأ قدرت او:
قال الذى عنده علم من الكتب أنا ءاتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك...‌. ‌‌نمل‌(27)‌40

قدرت آصف بن برخيا

10. مقهور بودن قدرت عفريت دربار سليمان(عليه السلام)در برابر قدرت و علم آصف بن برخيا:
قال عفريت مّن الجنّ أنا ءاتيك به قبل أن تقوم من مّقامك وإنّى عليه لقوىٌّ أمين‌ * قال الذى عنده علم من الكتب أنا ءاتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك فلمّا رءاه مستقرّا عنده قال هذا من فضل ربّى...‌.[19] ‌‌نمل‌(27)‌39‌و‌40
11. آصف بن برخيا، داراى توانايى فوق‌العاده:
قال الذى عنده علم من الكتب أنا ءاتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك...‌. ‌‌نمل‌(27)‌40

كرامت آصف بن برخيا

12. توانايى آصف بن برخيا در آوردن تخت بلقيس در كم‌تر از يك چشم بر هم زدن:
قال الذى عنده علم من الكتب أنا ءاتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك...‌.[20] ‌‌نمل‌(27)‌40

آفاق=> جهان

آفتاب=> خورشيد

آفريدگار=> خالق

آفرينش => جهان

آگاهى => علم



[1]. لغت‌نامه دهخدا; فرهنگ فارسى معين.
[2]. برداشت فوق بر اين اساس است كه فاعل «يريدا» حكمين، و فاعل «بينهما» زن و شوهر باشد.
[3]. بنابر اين‌كه ضمير «يريدا» به زن و شوهر، و ضمير «بينهما» به حكمين برگردد.
[4]. بنابر اين‌كه فاعل در «يريدا» زن و شوهر و ضمير «هما» نيز به آنان برگردد.
[5]. بنابر اين‌كه ضمير «يريدا» و «بينهما» به حكمين برگردد.
[6]. برداشت فوق از كلمه «من اهله» و كلمه «من اهلها» استفاده شده است.
[7]. بنابراين كه «فيما اختلفوا» منازعات شخصى را هم شامل شود.
[8]. برداشت فوق بر اين اساس است كه «سلم» به معناى صلح و آشتى باشد.
[9]. امام صادق(عليه السلام) درباره «اصلاح بين الناس» فرمود: بدگويى را از كسى درباره ديگرى مى‌شنوى و هنگام ملاقات با او مى‌گويى: از فلانى درباره تو خوبى و... شنيدم. (نورالثقلين، ذيل آيه)
[10]. ذكر «اصلاح» پس از عفو، نشان مى‌دهد كه براى دستيابى به پاداش الهى، افزون بر عفو بايد در راه رفع اختلافات نيز گام برداشت و طرح صميميت و آشتى افكند.
[11]. امامان معصوم(عليهم السلام) درباره تعيين مخاطب آيه فرموده‌اند: حاكمى است كه منازعات به سوى او برده مى‌شود. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[12]. جمله «واحضرت الا نفس الشحّ»، از آن حكايت دارد كه مصالحه عنوان شده در آيه، منوط به گذشت شخصى هر‌يك از زن و شوهر از برخى از حقوق خود، و ترك بخل و حرص است.
[13]. برداشت فوق بر اين اساس است كه «اصلاح» به معناى اصلاح بين فرد عفو كننده و ستمگر باشد كه عفو به‌صورت مقدّمه آن صورت بگيرد.
[14]. در روايتى از امامان معصوم(عليهم السلام) حاكم اسلامى، مخاطب آيه شريفه معرّفى شده است. (تبيان، ذيل آيه; مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[15]. مجمع‌البيان، ج 7 ـ 8‌، ص 349.
[16]. (نورالثقلين، ج4، ص90، ح73، ص91، ح77)
[17]. مقصود از «الّذى عنده علم من الكتاب» چنان‌كه در روايات آمده، آصف بن برخيا است. (نورالثقلين، ذيل‌آيه; تحف‌العقول، ص‌476 و 478)
[18]. چنانچه مقصود از «علم من الكتاب»، اسم اعظم باشد برداشت ياد شده صحيح خواهد بود. (مجمع‌البيان، ذيل‌آيه)
[19]. در پاسخ پرسش سليمان(عليه السلام) كه چه كسى مى‌تواند تخت بلقيس را پيش او حاضر كند، نخست عفريت، قدرت خويش را مطرح ساخت; ولى در برابر آصف بن برخيا كه از علم كتاب بهره‌مند بود، مجالى براى قدرت نمايى عفريت نماند.
[20]. اقدام آصف بن برخيا براى آوردن تخت بلقيس از راهى دور در يك لحظه، كارى خارق‌العاده است كه از آن، به كرامت تعبير مى‌شود.