تحولات اجتماعى و انقلاب اسلامى
از ديدگاه امام خمينى (ره)

مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (ره)

- ۴ -


2.كنشهاى تاريخى و رفتار جمعى : د. تولى (نسبت به  حكومتعدل ) و تبرى (نسبت به رژيم غير اسلامى )
تولى و تبرى دو اصل اساسى اسلام  
بر شما جوانان روشنفكر و بر تمام طبقات ملت است كه :
- سرلوحه هدفتان اسلام و احكام عدالت پرور آن باشد و ناچار بدون حكومت اسلامى عدالت خواه ، رسيدن به اين هدف محال است تولى و تبرى دو اصل اساسى اسلام است ، بايد با حكومت عدل موافق و به حاكم عادل دل ببنديد و از رژيم غير اسلام و غير اسلامى كه در راءس آن رژيم منحط پهلوى است تبرى كنيد و با كمال صراحت مخالفت خود را اظهار و در سرنگون كردن آن كوشا باشيد و در غير اين صورت روى استقلال و آزادى را نمى بينيد.
- بايد قشرهاى غير اسلامى را كه عقيده و عملشان بر خلاف اسلام است و داراى گرايش به مكتب هاى ديگرند، هر نوع مكتب باشد به مكتب مترقى عدالت پرور اسلام دعوت كنيد و در صورت نپذيرفتن ، از آنها هر نوع كه باشد و هر شخصيت كه هست تبرى يا لااقل احتزاز كنيد و بايد جوانان ما بدانند تا معنويت و عقيده به توحيد و معاد در كسى نباشد محال است از خود بگذرد و در فكرامت باشد و بايد بدانند كه تبليغات دامنه دار كمونيسم بين المللى همانند تبليغات پر سر و صداى امپرياليسم جهانى جز براى اغفال و استثمار توده هاى مستضعف نيست بايد اين بوق هاى استثمارى شكسته شود.
صحيفه نور جلد:2 صفحه :17 تاريخ سخنرانى :24/11/56
اظهار انزجار نسبت به حكومت سلطنتى  
در ايران از اول محرم مردم شروع كردند به (ضمن عزاداريهايى كه كردند) اظهار انزجار از حكومت شاه و در تاسوعا و عاشورا با كمال آرامش مردم پياده روى كردند و سلطنت محمدرضاشاه را نفى كردند.
صحيفه نور جلد:4 صفحه :73 تاريخ سخنرانى :25/9/57
لزوم اجتناب مردم از اعانت به دولت غير قانونى  
ما كه اعلام كرديم كه دولت ايران غير رسمى است و مخالف با قوانين است ، هم مخالف با قانون شرع است و هم مخالف با قانون اساسى است ، بنابر اين كليه چيزهايى كه مربوط به دولت و براى اعانت دولت است ، بايد مردم از آن اجتناب كنند.
صحيفه نور جلد:4 صفحه :83 تاريخ سخنرانى :1/10/57
اعانت به دولت غاصب موجب غضب الهى 
كارمندان وزراتخانه ها، وزراى فاسد غير قانونى را نپذيرند و از آنان اطاعت نكنند و در صورت قدرت به وزارتخانه ها راه ندهند كه اين امر تكليف شرعى آنان و خدمت به كشور ملت است و اطاعت از آنان مخالفت با ملت و اسلام است .
ملت از دادن ماليات ، مطلقا و از دادن پول آب و برق و تلفن خوددارى كنند و از آنچه اعانت به دولت است ، احتراز كنند كه اعانت به دولت غاصب حرام و موجب غضب خداوند است .
علماى اعلام بلاد و خطباى محترم و طلاب غيور، قضات و وكلاى محترم دادگسترى ، اساتيد محترم دانشگاه و دانشگاهيان بازاريان ، اصناف ، كارگران ، كشاورزان ، سياسيون محترم و ساير اقشار ملت ، مخلوع بودن شاه و غير قانونى بودن مجلسين و دولت را اعلام مى فرمايند كه اگر سستى كنند، ممكن است توطئه بر ضد كشور و ملت به نتيجه برسد كه همگى مسؤ ول آن خواهيم بود و بايد همه بدانيم كه در اين روز حساس همه مسؤ ول خداى بزرگيم .
صحيفه نور جلد:4 صفحه :141 تاريخ سخنرانى :16/10/57
برائت ملل اسلامى از متجاوزين به حقوق مظلومان
اگر نمايندگان يك ميليارد مسلمان با اسم و رسم از متجاوزان به حقوق مظلومان و بلاد مسلمين برائت جويند و خواستار قطع يد ظالمين شوند، هيچ قدرتى تاب مقاومت با آنان را نخواهد داشت .
اگر ملتهاى اسلامى و دولت هاى كشورهاى اسلامى با اين همه امكانات انسانى و ذخاير مورد احتياج حياتى قدرتمندان ، از روى قدرت با آنان برخورد كنند و از جار و جنجال و هياهوهاى كاخ نشينان نترسند و تحت تاءثير تبليغات دروغين رسانه هاى طرفدار و جيره خوار ابرجنايتكاران واقع نشوند و با اتكال به قدرت لايزال ايزدى و به شكر نعمت هايى كه به آنها داده است ، بر سر آنها فرياد كشند و آنان را تهديد به بستن مرزهاى خود به روى آنان و قطع كمك هاى خود از نفت و غير آن نمايند، شكى نيست كه آنها در مقابل اين قدرت - كه ما قدر آن را نمى دانيم - تسليم خواهند.
صحيفه نور جلد:19 صفحه :199 تاريخ سخنرانى :25/5/64
3.قيام مسلحانه (جهاد فى سبيل ا...)
ثمره نهضت 15 خرداد و ارتباط آن با نهضت مقدس حسينى  
نهضت دوازده محرم و پانزده خرداد در مقابل كاخ ظلم شاه و اجانب به پيروى از نهضت مقدس حسينى چنان سازنده و كوبنده بود كه مردانى مجاهد و فداكار تحويل جامعه داد كه با تحرك و فداكارى روزگار را بر ستمكاران و خائنان سياه نمودند و ملت بزرگ را چنان هشيار و متحرك و پيوسته كرد كه خواب را از چشم بيگانه و بيگانه پرستان ربود و حوزه علميه و دانشگاه و بازارها را به صورت دژ مدافع از عدالتخواهى و از اسلام و مذهب مقدس در آورد.
صحيفه نور جلد:2 صفحه :11 تاريخ سخنرانى :2/11/56
امكانات مبارزه به شيوه مسلحانه  
سؤ ال : در مراحل اوليه ، مبارزه عليه رژيم شاه اعتصابات و تظاهرات نسبتا مسالمت آميز داشته است و عليه ارتش و پليس به هيچ وجه اسلحه و سنگ به كار نرفته است ، آيا شما فكر نمى كنيد كه اكنون زمان اين روش ‍ نيست ؟ و به طور ديگرى آيا نمى شود عمل كرد؟ مثلا به مبارزه مسلحانه متوسل شد؟.
جواب : حتى پس از روز جمعه در تهران كه آنهمه هم كشتار به جا گذاشت ، ما همان شكل مبارزه را حفظ كرديم همانطور كه دنيا مى داند، قيام ما با وجود ضربه هائى كه خورده است هركز در هم شكسته نشده است و آن قيام با همان روش ادامه دارد ولى از من پرسيده اند آيا وقت تغيير روش و رو آوردن به مبارزه مسلحانه به جهت پاسخ دادن به قدرت ارتش كه شاه آن را به كار گرفته است ، نرسيده است ؟ من گفته ام ((نه )) معذالك امروزه در اين مورد از خود مى پرسم كه نمى توان تا بى نهايت سينه هاى عريان را جلوى لوله تفنگ قرار داد تاكنون من رهنمودهاى خود را كه مبنى بر مسالمت آميز بودن عملمان بود تغيير نداده ام ولى شايد مجبور شوم اين كار را بكنم .
صحيفه نور جلد:2 صفحه :159 تاريخ سخنرانى :22/7/57
نجات ملت با خون و قيام  
ما نمى دانيم واقعا چه بكنيم با اين وضع فعلى ايران البته وضع اميد بخش ‍ است ، اينطور نيست كه حالاما نگران باشيم كه وضع چرا اينطور است اما خوب مى دانيد چه مى كنند، چه ديوانگى راه انداختند لكن همه اين مسائل ارزش دارد كه يك ملتى را نجات دهد. نبايد ما نگران باشيم از اينكه فدايى مى دهيم ، اين سيره انبيا بوده اين كارها را مى كرده اند انبيا، اوليا در مقابل ظلمه ، در مقابل اشخاص كه ظلم به مردم مى كردند، قيام مى كردند و كشته مى شدند و كشتار مى كردند و جوان هايشان را مى دادند و اصحاب شان را مى دادند مساءله اى نيست كه ما حالايك نگرانى داشته باشيم كه مبادا خون راه بيفتد بايد خون راه بيفتد، بايد يك ملتى كه مى خواهد خودش را نجات بدهد از زير بار اينهمه جنايات و اينهمه خسارات كه بر او وارد شده است ، همين طور مجانى نمى شود كه انسان به دست بياورد.
صحيفه نور جلد:2 صفحه :720 تاريخ سخنرانى :3/8/57
امكان قيام مسلحانه ملى  
آيا شما تصور مى كنيد كه خطر يك قيام ملى و شورش همگانى در ايران وجود داشته باشد؟ جواب : اگر همانطور كه ملت خواستار است شاه و دودمانش بروند و حاميان خارجى او دست از حمايتش بردارند مشكل ساده تر خواهد شد در غير اين صورت امكان قيام مسلحانه ملى مى باشد.
صحيفه نور جلد:2 صفحه :264 تاريخ سخنرانى :11/8/57
جواز قيام مسلحانه  
ما اميدواريم كه شاه با همين نهضتى كه به طرز فراگير تمام ايران را گرفته است و كارمندان و كاركنان دستگاه هاى دولتى يكى پس از ديگرى اعتصاب مى كنند و در حال تعطيل و فلج كردن دستگاه هاى دولتى هستند نتواند ديگر باقى بماند و به حيات خود ادامه دهد لكن اگر چنانچه احتياج به قيام مسلحانه بيفتد، ممكن است ما در اين امر تجديد نظر كنيم و اسلام در صورت لزوم براى حفظ كيان اسلام و مصالح ملت ، قيام مسلحانه را در موقع خودش و مقتضيات خودش اجازه مى دهد و خونريزى براى حفظ قوانين اسلام و براى حفظ مصالح ملت ، راه اسلام است و اما طرز حكومتى كه ماپيشنهاد ميكنيم ، حكومت جمهورى اسلامى است و اساسش بر آزادى و استقلال كشور و عدل و تعديل تمام دستگاه هاى دولتى است و اين در وقتى كه عمل شود، دنيا خواهد ديد كه چيست .
صحيفه نور جلد:3 صفحه :58 تاريخ سخنرانى :16/8/57
مشاركت اقشار در قيام مسلحانه  
سوال : آيا اگر هم مخالفين شاه با هم متحدا عليه شاه فشار بياورند، آيا امكان پذير نيست كه اوضاع ايران بدون دست زدن به جهاد مسلحانه حل شود؟ اگر نيست ، چه گروه از مردم اعم از كارگران ، سربازان ، محصلين ، كشاورزان و... را مى توان در اين جهاد مسلحانه به حساب آورد؟
جواب : ما اميدواريم مسائل ايران بدون قيام مسلحانه ، با همين نهضتى كه اكنون تمام اقشار ايران را فرا گرفته است و با همين فشارهايى كه ملت بر شاه وارد مى كند حل شود، اگر چنانچه حل نشد و يا احتياجى به قيام مسلحانه پيدا شد، تمام اقشار ملت در آن شركت خواهند كرد و يك طبقه معينى در آن انحصار نخواهد داشت .
صحيفه نور جلد:3 صفحه :74 تاريخ سخنرانى :17/8/57
امكان جنگ مسلحانه در صورت ادامه جنايات  
ما اميدواريم كه با مبارزاتمان به همين صورتى كه هست ، شاه را شكست دهيم ولى اگر شاه به جنايات خود ادامه دهد، جنگ مسلحانه را مورد بررسى قرار خواهيم داد.
صحيفه نور جلد:4 صفحه :510 تاريخ سخنرانى :7/10/57
عدم مسامحه نسبت به كفار 
آدم گاهى درست نمى شود - مگر اين كه - مرض گاهى صحيح نمى شود، الابالكى (16) ، بايد ببرند، داغ كنند تا درست شود. جامعه ، بايد آنهايى كه فاسد هستند، از آن بيرون ريخته بشوند... شما روى قرآن عمل كنيد. قرآن با اشخاصى كه مسلمانند و معتقدند و ايمان به خدا دارند، به برادرى رفتار مى كند. با اشخاصى كه بر خلاف اين هستند آنها را مى گويد بكشيد، بزنيد، حبس كنيد، اشداء على الكفار... (17) امير المؤ منين اگر بنا بود كه خير، هى مسامحه كند - خوب ، اين خلاف كرد، چه - شمشير نمى كشيد هفتصد نفر را يكدفعه بكشد، تا آخر آن اشخاصى كه قيام كرده بودند به ضدش ، تا آخر ضد اسلام بود ديگر.
صحيفه نور جلد:19 صفحه :95 تاريخ سخنرانى :14/11/63
فصل سوم : شروط لازم در روند انقلاب و تحولات
الف . تهذيب نفس و كوشش براى خدا 
پرهيز از هواهاى نفسانى شرط پيروزى  
شما پيروزيد انشاء الله اما به شرط اينكه عوامل مختلف در كار نباشد، به شرط اينكه هواهاى نفسانى ، اين براى خودش بكشد و آن براى خودش ‍ بكشد، اين نباشد در كار همه با هم برادريم .
صحيفه نور جلد:2 صفحه :61 تاريخ سخنرانى :23/2/57
دست بر داشتن از خود پرستى و خود خواهى  
همه بايد با هم باشيم آقا امروز، زير يك بيرق و آن بيرق لااله الاالله است اين يك پيامى است كه من الان مى دهم و انشاء الله مى رسد به ايران و به ساير ممالكى كه بچه هاى ما در آنجا هستند كه آقا دست برداريد از اين خود پرستى و از اين خودخواهى انما اعظمكم بواحده ان تقوموالله (18) قيامتان براى خدا باشد، اگر قيام براى خدا نباشد كارى ازاو نمى آيد، قيامتان براى خدا باشد، نه براى هواهاى نفسانى كه هر كسى بكشد طرف خودش همه با هم مجتمع بشويد، براى خدا همه با هم مجتمع بشويد و اين تشتت و اختلاف و اينها، و من از حزب كدام ، من از حزب كدام ، من از جبهه كذا، من از جبهه كذا هستم ، اينهارا دست از آن برداريد
صحيفه نور جلد:4 صفحه :94 تاريخ سخنرانى :3/10/57
قيام براى خدا نه شهوات نفسانيه  
اعظكم بواحده ان تقوموالله (19) براى خدا قيام كنيد، نه براى شهوات نفسانيه اگر انسان براى شهوات نفسانيه قيام بكند و براى خدا نباشد اين به جايى نمى رسد كارش ، اين بالاخره فشل مى شود كارش چيزى كه براى خدا نيست دوام نمى تواند داشته باشد.
صحيفه نور جلد:4 صفحه :252 تاريخ سخنرانى :1/11/57
شكوفايى انسانيت در قيام براى خدا 
خداى تبارك و تعالى مى فرمايد كه يك موعظه من فقط دارم ، فقط يك موعظه و آن است كه قيام كنيد، نهضت كنيد براى خدا، قيام وقتى براى خدا باشد و من احساس كردم كه اين قيامى كه ملت ايران كرد قيام براى خدا بود براى اينكه شكوفا شد در آنها يك حالات نفسانى ، يك انسانيت در بين مردم شكوفايى پيدا كرد و اين نيست جز اين كه يك نحو ايمان بود، يك نحو خداپرستى بود، خدا نمونه اى بود.
صحيفه نور جلد:5 صفحه :91 تاريخ سخنرانى :27/11/57
تقيه در فروع است نه در اصول 
ما قياممان ، شما قيامتان براى خدا بايد باشد. وقتى دين خدا راانسان در خطر ديدبراى خدا بايد قيام كند. وقتى احكام اسلام را درخطر ديد براى خدا بايد قيام كند. توانست ، عمل كرده به وظيفه و پيش هم برده ، نتوانست ، عمل به وظيفه كرده . گاهى وقت ها تقيه حرام است . آنوقتى كه انسان ديدكه دين خدا در خطر است نمى تواند تقيه بكند، آن وقت بايد هر جه بشود برود . تقيه در فروع است در اصول نيست ، تقيه براى حفظ دين است . جائى كه دين در خطر بود جاى تقيه نيست ، جاى سكوت نيست .
صحيفه نور جلد:7 صفحه :38 تاريخ سخنرانى :10/3/58
مطرح نبودن ماديات  
انقلابى كه همه داشتيم مى رفتيم جلو، نه من به فكر اين بودم كه حالابعد از اينكه شب شد چه بايد كرد نه شما درفكر اين بوديد كه حقوقتان كم است ، زياده ، اينها اصلا مطرح نبود، چون مطرح نبود و همه هم الهى بوديد اين سد را شكستيد، سدى كه ممتنع مى دانستند آن را كه همچو چيزى بشود. شما با دست خالى و با اراده الهى اين سد را شكستيد.
صحيفه نور جلد:7 صفحه :70 تاريخ سخنرانى :20/3/58
علائم غيبى و تاءييدات الهى دليل  لله بودن نهضت
اگر شما براى خدا نهضت كرديد براى خدا قيام كرديد، براى رفع ظلم قيام كرديد و براى اجراى احكام خداى تبارك و تعالى نهضت كرديد، خداى تبارك و تعالى هم با شماست . شما ملاحظه كرده ايد كه از اول نهضت تاكنون چه علائم غيبى پيدا شده است و چه تاءييدات الهى در اين نهضت پيدا شده است و اين دليل بر اين است كه نهضت شما لله بوده است .
صحيفه نور جلد:13 صفحه :32 تاريخ سخنرانى :28/5/59
ب . وحدت كلمه و نظم و انسجام در بسيج نيروها، منابع و امكانات  
الهى بودن انگيزه  
آنى كه براى ماها فايده دارد اين است كه ما بخواهيم همين - مساءله اى كه - اسلامى بودن را الهى اش كنيم ، بخواهيم الهى باشد اين كار ما، براى خدا كار بكنيم ، اين براى خودتان فايده دارد، موفق بشويد فايده دارد، موفق هم نشويد فايده دارد. و اگر اين انگيزه شد مسلما دنبال اين هستيد كه كار خوب باشد وقتى انگيزه الهى شد، ديگر نمى شود اين كه انسان انگيزه اش الهى باشد و دنبال اين باشد كه خودش يك - چيزى - راهى باز كند، حالا چى شد، هر چى شد، شد . اين قهرا خواهد اين طور شد كه وقتى كه انگيزه براى خدا شد، دنبال اين است كه اين كار را انجام بدهد به طورى كه خداپسند باشد، ازاين جهت در اين كار موفق است . اگر موفق نشد در انجام و نتوانست انجام بدهد، خوب ! قصور قدرتش است ، قدرت نداشته بيشتر از اين . اما پيش خدا اين ارزش اش با آن كسى كه قدرت داشته مثل هم ماند.
صحيفه نور جلد:19 صفحه :254 تاريخ سخنرانى :19/9/64
حبل الله محور نجات بشر
بايد جوانان غيور اسلامى ما بدانند كه تا دست اتحاد به هم ندهند و هدف خود رااسلام كه تنها مكتب نجات بخش بشر است و يگانه كفيل آزادى و استقلال ملتهاى مستضعف است قرار ندهند، اميد پيروزى را نبايد داشته باشند... واعتصموابحبل الله جميعا ولاتفرقوا (20) اين است دستور محكم نجات بخش قرآن كريم كه بايد نصب عين خود قرار دهيم و از تفرقه و تشتت كه جز شكست در مقابل طاغوت نتيجه اى ندارد پرهيز نموده ، از خداوند تعالى نجات ملت را بخواهيم .
صحيفه نور جلد:2 صفحه :15 تاريخ سخنرانى :10/11/56
اختلاف انتحار مسلمين  
همه با هم همصدا بشويد، همه با مسلمان ها همصدا. اگر اين صداى توحيد را با هم بلند كنيد، اين تمام شود كارش اختلاف نيندازيد كه هر كس از يك گوشه اى بگيرد امروز اختلاف ، انتحار مسلمين است بايد همه با هم باشيد.
صحيفه نور جلد:2 صفحه :220 تاريخ سخنرانى :4/8/57
انسجام در هدف  
اين چندين هزار جمعيت اگر چنانچه با يك مقصد راه بروند، يعنى شما در فرانسه هستيد، يك دسته ديگر در آلمان هستند و يك دسته ديگر آمريكا هستند، اينها همه با يك مقصد حركت بكنند، كارهايشان منسجم باشد، يك نظام داشته باشد و اينها با هم يك نقشه را بخواهند پياده بكنند خيلى كار از آنها برمى آيد.
صحيفه نور جلد:2 صفحه :251 تاريخ سخنرانى :9/8/57
وحدت كلمه  
نهضت عظيم كنونى ملت ما عليه شاه و نظام سلطنتى است ، بنابر اين در جهت سرنگونى اين رژيم مبارزه ميشود. - براى - رهنمود ما ايجاد وحدت كلمه در ميان همه اقشار جامعه است .
روش هاى مبارزه را مردم خود يافته اند و مى يابند. رهنمودهاى اصلى از جانب ما به موقع خود به عمل مى آيد.
صحيفه نور جلد:2 صفحه :258 تاريخ سخنرانى :10/8/57
حفظ نظم  
بر جوانان غيور در سراسر كشور لازم است براى حفظ نظم با آن دسته از قواى انتظامى كه اكنون به آغوش ملت بازگشته اند با تمام نيرو همكارى كنند و با كمال قدرت و جديت نگذارند كه بدخواهان و منحرفين آشوب و ناامنى ايجاد نمايند به تظاهرات و شعارهاى پرشور عليه رژيم سلطنتى و دولت غاصب ادامه دهند و اگر منحرفين و مخالفين اسلام بخواهند اخلالى بوجود آورند و نظم را به هم زنند، از آنان جدا جلوگيرى كنند بايد ملت بداند كه هر انحرافى و هر شعارى كه مخالف مسير ملت است به دست عمال شاه مخلوع و عمال اجانب تحقق مى يابد من از جميع اشخاصى كه انحرافى داشته اند و يا گرايش به بعضى از مكتب هاى انحرافى داشته اند تقاضا دارم كه به آغوش اسلام كه ضامن سعادت آنان است برگردند كه ما آنان را برادرانه مى پذيريم در اين موقع حساس كه كشور جنگزده ما بيش از هر زمانى به اتحاد و اتفاق احتياج دارد بايد سعى شود كه از هر اختلافى احتراز شود.
صحيفه نور جلد:4 صفحه :237 تاريخ سخنرانى :27/10/57
تفرقه موجب شكست  
وحدت كلمه ، لله بودن اين پيروزى را به شما داده تا حالا اين وحدت كلمه را حفظ كنيد، اين حزب بازى را كنار بگذاريد، اين جبهه بازى را كنار بگذاريد، اين آخوند و دانشگاهى را كنار بگذاريد، خدا مى داند ضرر به شما مى زند، ضربه مى زند به شماها در خارج آدم مى آيد مى بيند كه جبهه مختلف است كنار بگذاريد آقا اگر چنانچه مسلمانيد، مسلمانى اقتضا مى كند كه كنار بگذاريد اگر ملى هستيد، ملى بودن اقتضا مى كند، اگر عاقليد، عقل اقتضاى اين را مى كند اينها را ديگران درست كردند به اعتقاد من ، ديگران درست كردند كه ما را متفرق از هم بكنند كنار بگذاريد اين مسائل را، با هم بشويد يدالله مع الجماعه همه با هم بشويد تا اينجا آورديد تا آخر ببريد آخر يعنى آن وقتى كه دست اجانب از مملكت شما كوتاه بشود، مملكت بشود مال خودتان ، خودتان اداره اش بكنيد، خودتان هر چه داريد دلتان خواست بفروشيد، نفت را خواستيد بفروشيد، خواستيد نفروشيد.
البته مى خواهيم بفروشيم اما نه اين فروشى كه اين مرد كرد كه هم نفت را داد و هم پايگاه درست كرد، به جاى نفت پايگاه براى آنها درست كرد اينطور البته نمى شود، ادامه ندارد اين اتفاق كلمه داشته باشيد كه اگر اين پايگاه اتفاق كلمه را از شما گرفتند بدانيد كه شكست مى خوريد اگر اين جمعيت ها توى ايران كه همه داد مى كنند آزادى ، همه داد ميكنند خدا، اگر اين تفرقه درآن پيدا شد و يك قشرى در آن پيدا شد كه يك شعار ديگر غيرالهى داد و لله نبود بدانيد كه شما را شكست مى دهند
صحيفه نور جلد:4 صفحه :255 تاريخ سخنرانى :1/11/57
صف واحد و بنيان مرصوص  
همانطورى كه براى بر انداختن اين نسل از اين زمين همه شركت كرديد و اگر همه نبوديد نمى شد، براى ساختن ايران كه الان كار بسيار مشكلى است ، همه بايد كمك بكنيد، همه بايد با هم دست به هم بدهيد و با هم كار بكنيد و هيچ اينطور نيست كه من بگويم كه من مقدم ، تو مقدم . اين حرف ها نيست اصلا، با هم صف واحد، بنيان مرصوص ، همه با هم باشيم تا بتوانيم كار را به انجام برسانيم .
صحيفه نور جلد:5 صفحه :53 تاريخ سخنرانى :17/11/57
تداوم مبارزه با وحدت كلمه
ما در بين مبارزه هستيم و باز محتاج به وحدت كلمه هستيم ، باز بايد همه اقشار با هم برادروار و در كنار هم آماده باشند براى مبارزه و جلوگيرى ازتشتتات و اختلافات . اگر خداى ناخواسته اختلافات پيدا شوند، معلوم نيست كه ما به پيروزى نهايى برسيم .
صحيفه نور جلد:5 صفحه :75 تاريخ سخنرانى :23/11/57
حفظ نظم در نهضت و آبادانى كشور 
درود برملتى كه در انقلابش چنان حفظ نتظم كرد كه چشم هاى دنيا را خيره كرد. انقلاباتى كه در دنيا واقع شده است به قدرى شديد است و به قدرى خون ريزى در آن شده است كه نمى توان ناديده گرفت . در اين انقلاب مذهبى شما، در اين انقلاب اسلامى انسانى شما بحمد الله ضايعات بسيار كم بود براى اينكه حفظ ايمان و شمارا وادار كرده بود با ظلم مخالفت كنيد، شيطان از اين عمل شما دور بود، نظر خداى تبارك و تعالى با شما بود، نظر امام زمان سلام الله عليه با شما بود. من از شما ملت عظيم تشكر مى كنم كه در مواقعى كه گرفتارى اسلام زياد بود و در خطر واقع بود از براى اسلام و مسلمين ، قيام كرديد، نهضت كرديد، زحمت كشيديد، خون داديد، جوان داديد و شر ظلم را از سرخودتان كوتاه كرديد، دستگاه ظلم دو هزار و پانصد ساله را منهدم كرديد، قواى بزرگ عالم كه طرفدارى و پشتيبانى مى كردند از اين رژيم فاسد، عقب نشانديد و نتوانستند كارى بكنند. تا اينجا كه آمديد جوانمردانه و شجاعانه ، تمام قشرها در اين مطلب سهيم بودند و الان قدم ثانى است كه شما بايد برداريد و آن قدم سازندگى است ، قدمى است كه در اين قدم بايد همه با هم شركت نمايند و ايران خراب را آباد كنند بايد دست به دست هم بدهيد.
صحيفه نور جلد:5 صفحه :81 تاريخ سخنرانى :26/11/57
كنار گذاشتن افكار متشتت  
ما از الان بايد مستقل باشيم ، نه طرف راست نه طرف چپ ، بلكه همه تحت لواى اسلام مستقل اگر بخواهيد مملكتتان مستقل بشود، اگر بخواهيد آزادى براى شما پيدا بشود، افكار متشتت را الان كنار بگذاريد و با هم همصدا با هم اين بار را به منزل برسانيد.
صحيفه نور جلد:5 صفحه :210 تاريخ سخنرانى :30/11/57
همكارى متقابل دولت و ملت
ما الان باز پيروزى مطلق بر ايمان حاصل نشده است . مانصف راه را رفتيم . الان مملكت ما باز آشوب است ، آشفته است . مفسدين در اطراف مملكت شلوغكارى مى كنند. بايد به همت شما جوان ها، هركدام در هر جا كه هستيد.، مرزهاى اين مملكت را حفظ كنيد، دست خرابكارها را كوتاه كنيد. شما بوديد كه پيروزى را تا اينجا رسانديد و شما بايد باشيد كه پيروزى را به آخر برسانيد . دولت ما تنها نمى تواند اين كار را انجام بدهد، روحانيون ما تنها نمى توانند اين كار را انجام بدهند، بايد همه با هم باشند، دولت با ملت ، ملت با دولت .
صحيفه نور جلد:5 صفحه :213 تاريخ سخنرانى :7/1/58
پيروزى با وحدت كلمه  
من از خداى تبارك و تعالى مى خواهم كه همان طورى كه ملت ما به وحدت كلمه ، با وحدت كلمه ، و با اتكال به خداى تبارك و تعالى پيروز شد و خودش را از بند اين خاندان و اشخاصى كه آنها را، اين خاندان را ترويج مى كردند وتاييد مى كردند نجات داد، برادران فلسطينى مارا هم خداوند تعالى نجات بدهد لكن عمده وحدت كلمه آنهاست و عمده اتكال به خداى تبارك و تعالى .
صحيفه نور جلد:5 صفحه :241 تاريخ سخنرانى :13/1/58
همبستگى ملت  
لكن با همت ملت و با همبستگى ملت شما ديديد كه اين همبستگى كه داشتيد و اين وحدت كلمه كه داشتند و همه تان با هم جمهورى اسلامى را مى خواستيد، بر قدرت هاى شيطانى غلبه كرديد و از اين به بعد هم اگر حفظ كنيد اين قدرت را، اگر حفظ كنيد اين وحدت كلمه را، خداوند با شماست . اگر حفظ كنيد اين وحدت كلمه و اتكال به خدا را، هم در مجلس مؤ سسان پيروز خواهيد شد و هم در مجلس شورا پيروز خواهيد شد.
صحيفه نور جلد:5 صفحه :246 تاريخ سخنرانى :16/1/58
همت اقشار و اجتماع قوا 
با رفتن طاغوت بايد مملكت الله پيدا بشود، مملكت الهى پيدا بشود و آن هم با همت همه است ، نه ما روحانيون مى توانند تنها كار انجام بدهند و نه دولت مى تواند تنهايى انجام بدهد و نه قشرى از اقشار ملت . همانطورى كه همه پيش برديد، با هم مساءله را پيش برديد، با هم پيروزى را تا اين حدود ايجاد كرديد، نائل شديد به پيروزى ، باز هم با هم بايد اين قافله را به منزل برسانيد. اگر با هم نباشيد ، اگر اين قوا همه با هم مجتمع نشوند نمى توانند كارى انجام بدهند.
صحيفه نور جلد:7 صفحه :27 تاريخ سخنرانى :8/3/58
بسيج عمومى  
ما بايد در برنامه دراز مدت ، فرهنگ وابسته كشورمان را به فرهنگ مستقل و خودكفا تبديل كنيم و اكنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشريفات خسته كننده براى مبارزه با بيسوادى به طور ضربتى و بسيج عمومى قيام كنيم تا انشاء الله در آينده نزديك هر كس نوشتن و خواندن ابتدايى را آموخته باشد. براى اين امر، لازم است تمام بيسوادان براى يادگيرى و تمام خواهران و برادران با سواد براى ياد دادن بپاخيزند و وزارت آموزش و پرورش با تمام امكانات بپا خيزد و از قرطاس بازى و تشريفات ادارى بپرهيزد. برادران و خواهران ايمانى براى رفع اين نقيصه دردآور بسيج شويد و ريشه اين نقص را از بن بركنيد. تعليم و تعلم عبادتى است كه خداوند تبارك و تعالى ما را بر آن دعوت فرموده است . اء مه جماعات شهرستان و روستاها مردم را دعوت نمايند و در مساجد و تكايا، با سوادان نوشتن و خواندن را به خواهران و برادران خود ياد بدهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصى ، اعضاى بيسواد را تعليم كنند و بيسوادان از اين امر سرپيچى نكنند.
صحيفه نور جلد:11 صفحه :121 تاريخ سخنرانى :7/10/58
معناى صحيح جامعه توحيدى 
اسلام هم اين جور نبوده ، هيچ رژيمى در عالم اينطور نيست كه هرج و مرج باشد. جامعه توحيدى ، جامعه توحيدى با آن طور كه عرض كردم يك امر مطلوبى است كه همان طورى كه در بدن انسان يك جامعه توحيدى است ، اگر يك ملتى اينطور شد، خودش را نگه مى دارد. شما ديديد كه يك حدودى ملت ما با هم منسجم شدند و غلبه كردند بر همه چيز، اگر همه قواى انتظاميه و همه قشرهاى ملت از روحانى تا دانشگاهى تا بازارى تا كارگر تا زارع ، همه اينها اگر چنانچه منسجم بشوند به هم - با عين - در عين حالى كه مراتب محفوظ است بين خودشان ، لكن منسجم باشند با هم ، مجتمع باشند با هم ، يك بدن ، حال يك بدن پيدا كنند، همانطورى كه بدن انسان جامعه توحيدى است ، جامعه هم يك بدن بشود، اگر اينطور بشود، آسيب ديگر بر نمى دارد اين ، اين معناى جامعه توحيدى ، به اين معنا صحيح است ، اين معناى صحيح جامعه توحيدى است . اگر در يك كلامى ، براى آدمى كه ملتفت بوده است مسائل را، يك كلمه جامعه توحيدى واقع شده است مقصود اين است .
صحيفه نور جلد:11 صفحه :138 تاريخ سخنرانى 8/10/58
تعهد به اسلام و وحدت كلمه  
ما يك صحبت با داخله داريم ، با ملت خودمان داريم و همين صحبت هاست كه عرض كردم كه اساس پيشرفت شما ملت عزيز، تعهد به اسلام و وحدت كلمه است . تعهد به اسلام بدون اينكه با هم اجتماع نكنيد در مسائل ، بى فايده است . اجتماع در مسائل ، بدون تعهد به اسلام ، مضر است . اين دو مطلب بايد هميشه نصب العين باشد كه تعهد به اسلام و وحدت كلمه و اينكه كشور را همه از خودتان بدانيد، دولت را از خودتان بدانيد، مجلس را از خودتان بدانيد، ادارات را از خودتان بدانيد، ارتش را و سپاه پاسداران وبسيج را و قواى نظامى و انتظامى را از خودتان بدانيد و همه با هم به يك جهت حركت كنيد و آن جهت تعالى افكار و جهت تعالى همه جهات كشور. كشور را اگر بخواهيد از دست ابرقدرتها تا آخر نجات بدهيد، بايد تعهد خودتان را به اسلام هر روز محكمتر كنيد و كوشش ‍ خودتان را براى وحدت همه قشرها فعالتر كنيد.
صحيفه نور جلد:15 صفحه :271 تاريخ سخنرانى :7/10/60
مودت و اخوت  
يكى از مقاصد بزرگ شرايع و انبياى عظام - سلام الله عليهم - كه علاوه بر آن خود مقصود مستقل است ، وسيله پيشرفت مقاصد بزرگ و دخيل تام در تشكيل مدينه فاضله مى باشد، توحيد كلمه و توحيد عقيده است ، و اجتماع در مهام امور و جلوگيرى از تعديات ظالمانه ارباب تعدى است ، كه مستلزم فساد بنى الانسان و خراب مدينه فاضله ايت و اين مقصد بزرگ كه مصلح اجتماعى و فردى است ، انجام نگيرد مگر در سايه وحدت نفوس و اتحاد همم و الفت و اخوت و صداقت قلبى و صفاى باطنى و ظاهرى و افراد جامعه به طورى شوند كه نوع بنى آدم تشكيل يك شخص دهند، و جمعيت به منزله يك شخص باشد، و افراد به منزله اعضا و اجزاى آن باشد، و تمام كوششها و سعى ها، حول يك مقصد بزرگ الهى و يك مهم عظيم عقلى كه صلاح جمعيت و فرد است ، چرخ زند. و اگر چنين مودت و اخوتى در بين يك نوع يا يك طايفه پيدا شد، غلبه كنند بر تمام طوايف و مللى كه بر اين طريقه نباشد، چنانچه از مراجعه به تواريخ خصوصا تاريخ جنگهاى اسلام و فتوحات عظيمه آن مطلب خوب روشن مى شود، كه در اوايل طلوع اين قانون الهى چون شمه اى از اين اتحاد و وحدت در بين مسلمين بوده و مساعى آنها مشفوع به تخليص نيات نوعا بوده ، در مدت كمى چه فتوحات بزرگى كردند، و در اندك زمانى به سلطنتهاى بزرگ آن زمان كه عمده آن ايران و روم بوده ، غلبه كردند. و با عده كم بر لشكرهاى گران و جمعيتهاى بى پايان غالب شدند. و پيغمبر اسلام ، عقد اخوت بين مسلمين در صدر اول اجرا فرمود و به نص انما المؤ منون اخوة (21) اخوت بين تمام مؤ منين بر قرار شد.
ج . استقامت و تداوم مبارزه  
فداكارى و تحمل مصايب و ناملايمات  
...ناراحت و نگران نشويد، مضطرب نگرديد، ترس و هراس را از خود دور كنيد شما پيرو پيشوايانى هستيد كه در برابر مصائب و فجايع صبر و استقامت كردند، كه آنچه ما امروز مى بينيم نسبت به آن چيزى نيست پيشوايان بزرگوار ما، حوادثى چون روز عاشورا و شب يازدهم محرم را پشت سر گذاشته اند و در راه دين خدا يك چنان مصائبى را تحمل كرده اند شما امروز چه مى گوييد؟ از چه مى ترسيد؟ براى چه مضطربيد؟ عيب است براى كسانى كه ادعاى پيروى از حضرت امير (ع ) و امام حسين (ع ) را دارند در برابر اين نوع اعمال رسوا و فضاحت آميز دستگاه حاكمه خود را ببازند.
دستگاه حاكمه باارتكاب اين جنايت ، خود را رسوا و مفتضح ساخت و ماهيت چنگيزى خود رابه خوبى نشان داد دستگاه جبار با دست زدن به اين فاجعه ، شكست و نابودى خود راحتمى ساخت ماپيروز شديم ما از خدا مى خواستيم كه اين دستگاه ماهيت خود را بروز دهد و خود را رسوا كند بزرگان اسلام ما در راه حفظ اسلام و احكام قرآن كريم كشته شدند، زندان رفتند، فداكارى ها كردند تا توانستند اسلام را تا به امروز حفظ كنند و به دست ما برسانند امروز وظيفه ماست كه در برابر خطراتى كه متوجه اسلام و مسلمين مى باشد، براى تحمل هر گونه ناملايمات آماده باشيم تا بتوانيم دست خائنين به اسلام را قطع نماييم و جلو اغراض و مطامع آنهارا بگيريم ...(تقريبا به اين مضامين )
صحيفه نور جلد:1 صفحه :38 تاريخ سخنرانى :42 فروردين
نتيجه بخش بودن مقاومت و ايستادگى  
ملت ايران را بايد ما از آنها تشكر كنيم ، ملت بيدارى است ، ملت هوشيار و مقاومى است در مقابل ظلم در عين حالى كه اينهمه ظلم مى بيند، اينهمه كشته ميدهد، در عين حال مقاومت مى كند، ايستادگى مى كند و اين ايستادگى به نتيجه خواهدرسيد هيچ اشكالى نيست كه بعد از اينكه ملتها بيدار شدند و بعد از اينكه حتى زن ها قيام كردند بر ضد دولت و بر ضد اين جباران ، يك همچنين ملتى پيروز مى شود ان شاء الله .
صحيفه نور جلد:1 صفحه :267 تاريخ سخنرانى :19/10/56
اراده آهنين ملت
ما از اين جنايات پى درپى و كشتار وحشيانه ناراحت و در عين حال اميدواريم ، ناراحتى براى آن كه جوانان رشيد روحانى و دانشگاهى و بازارى و ساير طبقات را كه اميد براى آتيه كشور هستند از دست داده ايم و مى دهيم و اميدواريم چون مى بينيم اين جنايات شاهانه و اين كشتار وحشيانه نتوانست و نمى تواند نهضت اين ملت بيدار به پا خاسته را به سستى گراياند، هر چه جنايت و قتل افزايش يافت ، ملت در اراده آهنين خود قويتر و مستحكمتر شد.
صحيفه نور جلد:2 صفحه :39 تاريخ سخنرانى :4/1/57
ايستادگى و شكست ناپذيدى ملت  
اين ملتى كه ايستاده الان در مقابل ظلم و در مقابل قلدرى ها و آنها با توپ و تانك و او با مشت دارد مقاومت مى كند و نمى رود كنار، اين ملت شكست نمى خورد.
صحيفه نور جلد:2 صفحه :126 تاريخ سخنرانى :19/7/57
ادامه نهضت تا روى كار آمدن هياءت حاكمه صحيح  
تاريخ سراغ ندارد اين جور نهضتى كه الان در ايران هست ، تاريخ ايران تا حالاسراغ ندارد اينجور نهضتى كه تمام ايران ، تمام بايستند، بچه اينقدرى بگويد كه مرگ برشاه ، پيرمردش هم بگويد مرگ برشاه ، همچو نهضتى ما نداشتيم در ايران ، اين نهضت را نگذاريد كه بخوابد تا اينها از بين بروند، تااين هيات حاكمه بروند يك هيات حاكمه صحيح سركار بيايد.
صحيفه نور جلد:2 صفحه :150 تاريخ سخنرانى :21/7/57
ادامه در مبارزات مثبت و منفى 
بايد به مبارزات مثبت و منفى ادامه داد و اين ياغى را هر چه زودتر از مملكت خارج نمود پيش كشيدن شعار عمل به قانون اساسى كه اخيرا ايادى در مجلسين عنوان كرده اند، خيانت به اسلام و كشور است نغمه بقاى رژيم و رفتن شاه ، كشتن افعى و پروراندن بچه اوست .
صحيفه نور جلد:2 صفحه :210 تاريخ سخنرانى :4/8/57
قيامهاى مكرر و طولانى در راه خدا موجب استوار شدن انسان 
عزيزان من ! صبور باشيد كه خدا با صابران است وسوسه شياطين در شما مؤ ثر نشود كه قيام هاى مكرر شما نشان داده است كه هرگز نمى شود آنان كه آيه ياس براى شما مى خوانند، عمال اجانب و شاه هستند كه با وسوسه شيطانى مى خواهند شاه و منافع غارتگران را حفظ كنند، اينان را به صراط مستقيم الهى بخوانيد و اگر تسليم نيستند، از خود برانيد و آنان را مايوس ‍ كنيد.
قيام شما براى خدا و رهايى امت اسلامى مى باشد و تحمل و رنج در راه آن از بزرگترين عبادات است و به فضل الهى ، براى شما ثواب مجاهدين صدر اسلام را دارد طولانى بودن راه خدا شما را استوارتر گرداند، چنانچه رنج هاى بيست و چند ساله ، رسول اكرم ( صلى الله عليه و اله وسلم ) را استوار و استوارتر مى كرد.
صحيفه نور جلد:2 صفحه :212 تاريخ سخنرانى :4/8/57
غفلت موجب شكست نهضت و سركوبى ملت  
يك ملتى كه بيشتر از پنجاه سال زير دست و پاى اينها خرد شده است ، حالا كه چشمهايش را باز كرده و مى بيند كه بايد اين مجرم ها رابا زور و با فشار و با هياهو و با عرض بكنم تظاهرات و اعتصابات و اينها شكست داد، همين ملت مى داند اين معنا را كه اگر چنانچه يك غفلت كوچكى حالا بكند، يك غفلت بسيار كوچك الان اگر بكند، بازاين مطلب برمى گردد به پنجاه سال پيش از اين و ديگر نمى تواند اين ملت حتى بعد از پنجاه سال ديگر هم يك همچو نهضتى را ايجاد كند و يك همچو قيامى بكند خوب ، ملت اين را مى داند، مى داند كه اگر امروز اين تا آن آخر نقطه نرود و تا سرنگونى اين آدم ، اين نهضت را ادامه ندهد، برمى گردد به حال رضاشاه و بدتر از او و اين دفعه اگر چنانچه اين قدرت پيدا بكند، ديگر نه بر بچه مهلت مى دهد نه بر بزرگ ، همه مخالفين خودش را كه همه ملت است ، سركوب مى كند و هيچ هم مضايقه ندارد ايشان .
صحيفه نور جلد:3 صفحه :78 تاريخ سخنرانى :18/8/57
زنده نگه داشتن نهضت  
اين نهضت را نگذاريد بخوابد، نگذارند آنهايى كه روساى امور هستند، احزاب هستند، علما هستند طلاب هستند، بازارى هست ، دانشگاهى هست ، - كه عرض مى كنم - دادگسترى هست ، وكلاى دادگسترى هست ، اين قشرهايى كه در مملكت هستند نگذارند كه بخوابد اين اعتصابات و نگذارند بخوابد اين نهضت زنده اى كه الان در ايران هست . اگر خداى نخواسته اين نهضت بخوابد تا آخر الابد زير بار ظلم هستيم و اين دفعه اگر اين شمشير اين مرد كشيده بشود تمام نسل هايتان راقطع خواهد كرد.
صحيفه نور جلد:3 صفحه :217 تاريخ سخنرانى :29/8/57
ادامه اعتصابات و تظاهرات  
ملت شريف بايد تا نتيجه نهايى دست از مبارزات پرشور خود برندارند كه نمى دارند بايد به اعتصابات و تظاهرات ادامه دهند و در صورتى كه چماق به دستان و يا مفسدين به آنان حمله كردند، مى توانند دفاع از خود كنند اگر چه منتهى به قتل آنان شود.
صحيفه نور جلد:4 صفحه :820 تاريخ سخنرانى :23/10/57
غلبه بر مشكلات با فداكارى و استقامت  
شما ملت شجاع و ثابت قدم به ملتهاى مظلوم ثابت كرديد كه با فداكارى و استقامت مى توان بر مشكلات هر چه باشد غلبه كرد و به مقصد هر چه دشوار باشد.
صحيفه نور جلد:4 صفحه :237 تاريخ سخنرانى :27/10/57
پافشارى ملت  
بر ملت ايران است ، بر ملت ايران در اين زمان كه حساس است لازم است كه پافشارى كنند و دست از نهضتشان برندارند كه پيروزى آنها انشاء الله نزديك است .
صحيفه نور جلد:4 صفحه :275 تاريخ سخنرانى :8/11/57
ادامه نهضت تا اصلاح آشفتگى در مملكت  
شما جوانان كه تاكنون در اين نهضت شركت داشتيد، من به شما درود مى فرستم ، لكن نيمه راه است ، راه باز باقى مانده است . شما جوان ها، شما نيروهاى جوان بايد اين نيمه راه ديگر راهم با قدرت پيش ببريد. بايد با وحدت كلمه ، با اسلام ، با ايمان ، از اين نهضت تا اينجا كه آمده ايد، از اينجا به بعد هم جلو برويد. بايد همه ريشه هاى استبداد وريشه هاى استعمار را از اين مملكت بكنيد. بايد اين مملكت را پاكسازى كنيد. اين مملكت عقب مانده است ، اين مملكت اقتصادش ور شكسته است ، اين مملكت الان آشفته است ، به نيروى شما جوان ها بايد اين مملكت اصلاح بشود. ما همه مسؤ ول هستيم ، ما همه بايد دنبال اين كار را بگيريم تا به آخر برسانيم .
صحيفه نور جلد:5 صفحه :222 تاريخ سخنرانى :9/1/58
عدم سستى تا قطع ريشه ها  
اگر خداى نخواسته اين روحيه را از دست بدهيم ، خودمان را حالا پيروز بدانيم و هر كدام برويم سراغ كار خودمان ، انسان تا توى راه دارد مى رود قدرت دارد، اين كاروان ها تا توى راه دارند مى روند قدرت دارند و وقتى به منزل رسيدند قدرتشان تمام مى شود، روحيه انسان هم اينطورى است ، شما سوار اتومبيل شديد واز شهرى به شهرى رفتيد، اگر انسان مقصدش ده فرسخ است ، در سر نه فرسخى رو به خستگى مى رود وقتى مى رسد آنجا ديگر افتاده است . ما اگر چنانچه اعتقادمان اين باشد كه پيروز شديم ، ديگر رو به سستى مى رويم و ما پيروز نشديم . ما مانع ها را حالا يك مقدارى رفع كرديم ، ريشه هاشان هم هنوز باقى است .
صحيفه نور جلد:5 صفحه :257 تاريخ سخنرانى :17/1/58
استقامت عامل پيروزى و حفظ قيام
قيام براى خدا و استقامت دنبال آن قيام . در وصيت خدا به وسيله پيغمبر براى امت اين است كه قيام كنيد براى خدا، يكى يكى قيام كنيد، جمع جمع قيام كنيد، لكن قيام براى خدا. در اين آيه است كه استقامت كنيد. شما ملت قيام كرديد و بحمدالله قيام شما براى خدا بود، همه فرياد مى زديد كه ما جمهورى اسلامى مى خواهيم . براى احكام اسلام قيام كرديد. امر اول را كه فرموده اند قيام كنيد براى خدا، اطاعت كرديد، باقى مانده است امر دوم فاستقم كما امرت و من تاب معك (22) استقامت كنيد، اين قيام را حفظ كنيد، اين تحول روحى كه براى شما ملت حاصل شده است ، حفظ كنيد، استقامت كنيد، نگه داريد اين تحول انسانى كه بالاتر از تحول فعال خارجى است ، اين تحولى كه شمارا براى رسيدن به آمال مشتاق كرد كه خون بدهيد، اين تحول انسانى كه شما براى برادرانتان حاضريد جان بدهيد و حاضريد مال بدهيد حاضريد وقت صرف كنيد، اين تحول مهم بود، اين تحول بالاتر از اصل مبارزه بود.
... اگر استقامت كنيد پيروز خواهيد شد، اگر استقامت كنيد اين عده اى كه
در صدد توطء ه هستند ريشه كن خواهند شد.
صحيفه نور جلد:6 صفحه :276 تاريخ سخنرانى :4/3/58

next page

fehrest page

back page