آية الكرسى

محمد على حسينى مقدّم و محسن آشتيانى

- ۳ -


27 ـ آية الكرسى سبب جلب نظر مخصوص خداوند به بندگان.

عن الصادق عليه‏السلام :

قال: لَمّا اَمَرَ اللّه‏ة عَزَّ وَجلَّ هذَهَ الاْياتِ اَنْ يَهْبِطْنَ اِلَى الاَْرْضِ تَعَلَّقْنَ بِالْعَرْشِ وقُلْنَ اَىْ رَبِّ اِلى اَيْنَ تُهْبِطُنا اِلى اَهْلِ الْخَطايا والذُّنُوبِ فَاَوْحَى اللّه‏ُ عزَّ وجَلَّ اِلَيْهِنَّ: اَنِ اهْبِطْنَ فَوَعِزَّتى وجَلالى لا يَتْلوُكُنَّ اَحَدٌ مَنْ آل مُحمَّدٍ وشيعَتِهمْ فى دُبُرِ ما اِفْتَرَضْتُ عَلَيهْ مِنَ الْمَكْتُوبَةِ فى كُلِّ يَوْمٍ الاّ نَظَرْتُ اِلَيْهِ بِعَيْنِىَ الْمَكْتُوبَْةِ فى كُلِّ يَوْمٍ سَبْعينَ نَظْرَةً اَقْضى لَهُ فى كُلِّ نَظْرَةٍ سَبْعينَ حاجَةً وقَبِلْتُهة عَلى مافيه مِنَ الْتَعاصى وَهِىَ اُمُّ الْكِتابِ «شَهِدَ اللّه‏ُ اَنَّهُ لا اِلهَ الاّ هُو والْمَلائِكَةُ واوُلوُ الْعِلْمِ» وآيةُ الكُرسيّ وآية المُلْكِ.

ترجمه:

امام صادق عليه‏السلام فرمود: چون خداى تعال باين آيات (كه در آخر حديث بيايد) فرمان داد كه به زمين فرود آيند، آنها بعرش در آويختند و گفتند: پروردگارا به كجا مارا مى‏فرستى؟ بسوى خطا كاران و گنه كاران؟ پس خداوند به آنها فرمود: فرود آييد كه به عزت و جلال خودم سوگند كه هيچكس از آل محمد عليهم‏السلام و شيعيان آنها شمارا در هر روز دنبال نماز واجبش بخواند جز اينكه به نظر مخصوصى در هر روز هفتاد بار به او نظرى كنم و در هر نظر هفتاد حاجت او را بر آورم، و او را با آنچه گناه دارد ببذيرم و آن آيات عبارت از ام الكتاب (يعنى سوره حمد) و آيه: «شهد اللّه‏ انه لا اله الا هو والملائكه واولو العلم» (سوره آل عمران آيه 18) و آية الكرسى و آية ملك (قل اللهم مالك الملك ...آية 16 از سوره آل عمران) (39).

28 ـ جهاد در كنار انبياء.

روى ثَعْلَبىٌّ باسناده عَنْ عبداللّه‏ بن عمر قال: قال النبىُّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم : مَنْ قَرَءَ آيَةَ الكُرْسِىِّ دُبُرَ كُلِّ صلاةٍ كانَ الذّى يَتَوَلىّ قَبْضَ نَفْسِهِ ذوُ الْجَلالِ وَالاِْكْرامِ وكانَ كَمَنْ قاتَلَ مَعَ اَنبِياء اللّه‏ِ حَتَّى اِسْتَشْهَدَ.

ترجمه: پيامبر اسلام فرمودند: هر كس آية الكرسى را بعد از هر نماز بخواند خداوند خودش عهده دار گرفتن جان بنده مى‏شود و همانند كسى است كه همراه انبياء و در ركاب آنها در راه خدا جهاد كرده و به شهادت رسيده باشد.

29 ـ آية الكرسى سيد البقره:

عَنِ الرّصُولِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم :

سَيِّدُ الْبَشَرِ آدَمُ وسَيّدُ الْعَرَبِ مُحَمّدٌ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ولا فَخْرَ وسيّدُ الفُرسْ سَلْمانُ وسَيِّدُ الرُّومِ صُهَيْبٌ وسيد الحبشه بَلالٌ وسيد الجبال الطورُّ وسيد الشَّجَرِ السِّدْرُ وَسِّيدُ الشُهُورِ اَالاَْشْهُرُ الْحُرُمِ وسيد الايام يوم الجمعه وسيد الكلام القران وسيد القران البقره وسيد البقره آية الكرسى.(40)

ترجمه:

از پيامبر اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم كه فرمود:

برترين بشر آدم و سيد عرب حضرت محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ، كه فخرى به آن نمى كنم و سيد فارس‏ها سلمان و سيد روميها صهيب و سيد حبشى‏ها بلال و سيد كوهها كوه طور و سيد ردختان درخت سيدْر و سيد ماهها ماههاى حرام و سيد روزهاى هفته روز جمعه و سيد كلام و گفتار قران و سيد قران بقره و سيد بقره آية الكرسى مى‏باشد.

30 ـ آية الكرسى مأنوس صديقان و عابدان

عن عَلِى عليه‏السلام قال سَمِعْتُ عن النبى صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم :

قال: مَنْ قَرَءَ آية الكرسى فى دُبُرِ كُلِّ صلاةٍ لم يَمْنَعْهُ مِنْ دُخُولِ الْجَنَّةِ الاّ الْمَوْتِ ولا يُواظِبُ عَلَيْها الاّ صدِّيقٌ اَوْ عابِدٌ. (41)

على عليه‏السلام فرمود كه شنيدم از رسول ا... صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم كه فرمود:

هر كس آية الكرسى را در عقب هر نمازى بخواند مانع نمى‏شود چيزى ورود او را به بهشت الاّ مرگ و مواظبت نمى‏كند به آية الكرسى الا شخص صدّيق يا عابد.

31 ـ نماز مخصوص روز جمعه.

از امام صادق عليه‏السلام نقل شده كه فرمودند:

از پدران خود شنيدم كه پيامبر اسلام فرمودند: هر كه در روز جمعه پيش از زوال چهار ركعت نماز بجاى آورد و در هر ركعت سوره حمد را ده مرتبه و هر يك از قُل اَعُوذُ بِرَبِّ الناس و الفلق و قل هو اللّه‏ احد و قل يا ايها الكافرون و آية الكرسى را ده مرتبه و به روايت ديگر انّا انزلناهُ و آيَة لَشهدَ اللّه‏ انه لا اله الا هو والملائكة واولوا العلم (آل عمران 18) را نيز هر يك ده مرتبه بخواند و چون از چهار ركعت نماز فارغ شود و صد مرتبه استغفار كند و سد مرتبه بگويد سبحان اللّه‏ والحمد للّه‏ ولا اله الاّ اللّه‏ واللّه‏ اكبر ولا حول ولا قوة الاّ باللّه‏ العلى العظيم پس صد مرتبه صلوات بفرستد پس هر كه اين عمل را بجا آورد خداوند از او شر اهل آسمان و شر اهل زمين و شر شيطان و شر پادشاهان جائر را دفع مى‏كند. (42)

32 ـ آية الركسى شفا دهنده درد جسمانى.

عن اِبْنِ نَباته فى حَديثٍ طَويلٍ فَقامَ اليه رَجُلٌ يعنى امير المؤمنين عليه‏السلام .

فَقالَ: اِنَّ فى بَطْنى ماءً اَصْفَرَ، فَهَلْ مِنْ شِفاءٍ، قالَ: نَعَمْ...تَكْتبُ على بَطْنِكَ آية الكرسى وتَكْتُبُها وتَشْرِبُها وتَجْعَلُها ذَخيرَةً فى بِطْنِكَ فَتْبَدَأَ بِاِذْنِ اللّه‏ فَفَعَلَ الرَّجُلُ فَبَدَأَ باذن اللّه‏ تعالى.(43)

ترجمه:

از ابن نباته در حديث طولانى كه از امير المؤمنين عليه‏السلام نقل كرده كه مردى نزد ايشان آمد و گفت در شكم من زرد آب (صفراء) است آيا شفائى هست امام فرمودند: بله بنويس آية الكرسى را بر روى شكمت و بعد از آن همان جائى كه نوشته‏اى آن را با آب بشور و بياشام اين و ذخير است در شكم تو و به اذن خدا اين مرض از تو دور مى‏شود كه پس از آن مرد اين كار را كرد و شفا يافت.

33 ـ ضمانت امام معصوم عليه‏السلام :

عن الحسن عليه‏السلام اَنَّهُ قالَ: اَنَا ضامِنٌ لِمَنْ قَرَأَ العِشْرِينَ آيةً اَنْ يَعْصِمَهُ اللّه‏ُ مِنْ كُلِّ سُلْطانٍ ظالِمٍ، ومِنْ كُلِّ شَيْطانٍ مارِدٍ ومِنْ كلِّ لُصٍّ صادٍ ومِنْ كُلِّ سَبُعٍ ضارٍّ، وهيَ آية الْكُرسّىُ ثلاث آياتٍ مِنَ الاَْعْرافِ «اِنَّ رَبَّكُمْ اللّه‏ ـ الى المحسنين» (آيات اعراف 56 ـ 54) وعَشْرُ مِنْ اَوّلِ الصّافّاتِ، وثلاث مِنَ الرَّحمنِ «يامَعْشَرَ الجِنِّ والاِْنْسِ ـ الى تنتصران (رحمن 35 ـ 34) وثلاث مِن آخِرَ سورةِ الحشر هو اللّه‏ الى آخِرِها.(44)

ترجمه:

امام حسن عليه‏السلام فرمودند: من ضامن مى‏شوم براى كسيكه اين بيست آيه () بخواند اينكه خداوند خفظ كند او را از هر سلطان ستمگر و از هر شيطان رانده شده و عصيان گر و از هر دزد و از هر درنده ضرر زننده، و آن آيات عبارت از اين است آية الكرسى و سه آيه از سوره اعراف ان ربَّكم ـ الى المحسنين (آيات 56 ـ 54) و ده آية از اول صافات و سه آية از سوره الرحمن يامعشر الجن ـ الى تنتصران (رحمن 35 ـ 34) و سه آيه از آخر سوره حشر، هو اللّه‏ الى آخرها.

34 ـ خواندن آية الكرسى در حال سجده.

عَنْ اَبى جَعْفَرٍ عليه‏السلام :

مَنْ قَرَأَ آيَةَ الْكُرْسِىِّ وَهُوَ ساجِدٌ، لَمْ يَدْخُلِ النّارَ ابدا. (45)

ترجمه:

امام موسى فرمودند: هر كس آية الكرسى را قرائت كند در حاليكه در سجده باشد هيچ موقع وارد جهّنم نمى‏شود.

35 ـ آية الكرسى عامل ورود به بهشت.

قال النّبِىُّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم :

مَنْ قَرَأَ آية الكُرْسِّىِ فى دُبُرِ كُلِّ صَلاتٍ لَمْ يَمْنْعهُ دُخُولَ الْجَنَّة الاِّ الْمُوْتُ.(46)

ترجمه:

هر كسى قرائت آية الكرسى را بعد از هر نماز هيچ چيزى مانع ورود او به بهشت نمى‏شود الاّ مرگ (منظور اينكه وقتى مرگ آمد مانع برداشته مى‏شود و انسان وارد بهشت مى‏شود).

36 ـ آية الكرسى ايمن بخش همسايگان.

عن النبىّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم :

مَنْ قَرَأها حينَ نامَ آمَنَهُ اللّه‏ تعالى جارَهُ، واَهْلَ الدُّوَيْراتِ حَوْلَهُ.(47)

ترجمه:

هر كس آية الكرسى را در حين خواب بخواند خداوند همسايگان وخاندهاى اطراف او را در امنيّت خويش قرار مى‏دهد.

37 ـ آية الكرسى شفا دهنده درد چشم

قال اميرُ المؤمنين عليه‏السلام :

اِذَا اشْتَكى اَحَدُكُمْ عَيْنَهُ فَلْيَقْرَأ آيةَ الكُرْسِّىِ ولْيَضْهُرْ فى نَفْسِهِ اَنَّها تَبْدَأُ، فَاِنَّهُ يُعافى ايْنشاءِ ا...(48)

ترجمه:

على عليه‏السلام فرمودند: هنگاميكه يكى از شما از درد چشم شكايت كرد آية الكرسى را بخواند و بايد در نفس خودش يقين داشته باشد كه او شفاء مى‏دهد پس بدرستيكه او خوب مى‏كند درد چشم را انشاء ا... .

38 ـ خواندن آية الكرسى در هنگام خروج از منزل.

قالَ علىٌّ عليه‏السلام :

لَيْقَرَأَ اَحَدُكُمُ اذا خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ اِلاْياتُ مِنْ آل عمران وآيةُ الكُرسِىّ، وانّا انزلناه، وامُّ الكِتْابِ، (سوره حمد) فَاِنَّ فيها قضاء حوائج الدنيا والاْخِرَةِ.(49)

ترجمه:

على عليه‏السلام فرمودند:

هنگامى به يكى از شما از منزل خارج مى‏شوند بخواند آياتى از سوره آل عمران و آية الكرسى و سوره قدر و سوره حمد را زيرا كه در آن برآورده شدن حاجتهاى دنيا و آخرت مى‏باشد.

39 ـ آية الكرسى در نماز روز جمعه ماه رجب.

پيامبر اسلام فرمودند:

هر كس در روز جمعه ماه رجب چهار ركعت نماز مابين ظهر و عصر بجاى آورد و در هر ركعتى حمد يك مرتبه و آية الكرسى هفت مرتبه و قل هو اللّه‏ احدٌ پنج مرتبه پس ده مرتبه بگويد استغفر اللّه‏ُ الذىّ لا اِلهَ الاّ هو واَسْئَلهُ التَّوبة بنويسد خداوند براى او از روزى كه اين نماز را گذارده تا روزى كه بميرد و در هر روزى هزار حسنه و عطا فرمايد او را بر آيه كه خوانده شهرى در بهشت از ياقوت سرخ و بهر حرفى قصرى در بهشت از درّ سفيد و تزويج فرمايد او را حورُالعين و راضى شود از او بغير سخط و نوشته شود از عابدين و ختم فرمايد براى او بسعادت و مغفرت.(50)

40 ـ داستانى جالب درباره آية الكرسى.

از امام صادق عليه‏السلام روايت شده است كه دو نفر بر در آمدند نزد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم گفتند: ما براى امر تجارت مى‏خواهيم برويم شام بما تعليم بده كه چه بگوييم در هنگامه مواجهه با دشمن و راهنزنان.

پيامبر اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم فرمودند: هنگامى كه جائى نزل كرديد و نماز عشاء را بجاى آورديد و پس از آن هر يك از شما خواست براى استراحت نزد اسباب بخوابد ابتداءً تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام و بعد از آن آية الكرسى را بخواند كه شما و اموالتان سو محفوظ مى‏دارد تا صبح بشود. اتفاقا دزدانى اين دو برادر را تعقيب مى‏كردند تا اينكه اين دو نفر در جائى اطراق كردند و آن گروه دزدان يك نفرى را فرستادند كه ببيند اين دو نفر در چه حالى هستند آيا خواب هستند يا بيدار وقتى غلام آمد ديد فقط ديوارى است و هيچ انسان و ايبابى نيست برگشت و به افراد اين موضوع را خبر داد آنها او را مذمت كردند كه نرسيده است خودشان حركت كردند ديدند وضع همانگونه است كه غلام بيان مى‏كند تا اينكه صبح شد ديدند وضعيت فرق كرده است نه ديوارى است نه چيزى بلكه همان انسانها با لوازم تجارت هستند تعجب كردند آمدند نزد آنها و قصه را سؤال كردند آنها گفتند اين موضوع را پيامبر اسلام به ما تعليم داده است دزدان و راهزنان به آنها گفتند شما آزاد هستيد و هرگز شما را تعقيب نخواهيم كرد و بر شما هيچ دزدى قادر نيست كه اذيت كند.(51)

41 ـ سيره امام سجاد عليه‏السلام در روز جمعه.

روايت شده است كه امام سجاد عليه‏السلام چون صبح روز جمعه مى‏شد آية الكرسى مى‏خواند تا ظهر و چون از نمازها فارغ مى‏شد بخواندن سوره انا انزلناه تنول مى‏شد.(52)

42 ـ اسم اعظم در آية الكرسى.

در كتاب مفاتيح الجنان آمده است كه اسم اعظم الهى آن است كه افتتاح او اللّه‏ و اختتام او هُوَ است و حروفش نقطه ندارد و اين در قران مجيد در پنج آيه مباركه از پنج سوره بقره و آل عمران و نساء و طه و تغابن مى‏باشد و شيخ مغريى گفته است هر كه اين پنج آيه مباركه را ورد خود قرار دهد و هر روز يازده مرتبه بخواند هر آينه آسان شود براى او هر مهمّى از كلّى و جزئى بزودى انشاء ا...و آن پنج آيه اين است.

1 ـ اللّه‏ لا اِلهَ الاّ هُوَ الْحَىُّ الْقِيُّوم تا آخر آية الكرسى.

2 ـ اللّه‏ لا اِلهَ الاّ هُوَ الْحَىُّ الْقِيُّوم نَزَّلَ عَلْيَكَ الكِتابَ باالحَقِّ مُصَدِّقا لِمَا بَيْنَ يَدَيْه وَاْنزَلَ التّوْاتِ والاْنْجيلَ مِنْ قَبْلُ هُدَىً للِنّاسِ وَانْزَلَ الْفُرْقانَ.

3 ـ اللّه‏ لا اِلهَ الاّ هُوَ لَيَجْمَعَّكُمْ اِلى يَوْمِ الْقِيمَةِ لا رَيْبَ فيه وَمنْ اَصْدَقُ من اللّه‏ حديثا.

4 ـ اللّه‏ لا اِلهَ الاّ هُوَ لَهُ الاَْسماءَ الْحُسْنى.

5 ـ اللّه‏ لا اِلهَ الاّ هُوَ وعَلى اللّه‏ فَلْيَتَوَكِّلِ الْمُؤمِنُونَ. (53)

43 ـ صد مرتبه خواندن آية الكرسى در نماز ماه رجب.

هر كه در ماه رجب يك روز روزه بگيرد و چهار ركعت نماز گذارد و در ركعت اوّل صد مرتبه آية الكرسى و در ركعت دوّم دويست مرتبه قل هو اللّه‏ احد، نمى‏ميرد تا جاى خود را در بهشت ببيند يا ديده شود براى او. (54)

44 ـ آية الكرسى در نماز شب نهم ماه رمضان.

نماز شب نهم ماه رمضان ره اين شكل است كه بايد شش ركعت خوانده شود و آنهم ميان نماز عشاء و هنگام خواب يعنى بعد از نماز عشاء كه در هر ركعت صد و هفت مرتبه آية الكرسى و بعد از اتمام پنجاه مرتبه صلوات فرستاده شود. (55)

45 ـ آية الكرسى در نماز شب بيست و هفتم رمضان.

شش ركعت در هر ركعت حمد و صد مرتبه آية الكرسى و صد مرتبه توحيد و صد مرتبه كوثر بعد از نماز صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمّد. البته مرحوم شيخ عباس قمى مى‏گويد من در جائى ديدم كه به جاى صد ده بار مى‏باشد.(56)

46 ـ ثواب عبادت چهل سال.

يكى از آداب شب عيد فطر نمازى است كه شيخ عباس قمى آورده است و آن اين است كه چهارده ركعت نماز بجاى آورد در هر ركعتى حمد و آية الكرسى و سه مرتبه قل هو اللّه‏ احد را بخواند تا براى او باشد بهر ركعتى ثواب عبادت چهل سال و عبادت هر كه روزه گرفته و نماز خوانده در آن ماه غدير. (57)

47 ـ ثواب صد هزار حج و عمره.

در بحث آداب روز عيد غدير خم نمازى است كه هر كس آن سو بجاى آورد برابرى مى‏كند با صد هزار حج و صد هزار عمره و باعث برآورده شدن حوائج دنيا و آخرت به آسانى و عافيت. و نماز به شكل زير است.

نيم ساعت پيش از زَوال دو ركعت نماز بجاى مى‏آورد در هر ركعت حمد يك مرتبه و قل هو اللّه‏ احد ده مرتبه و آية الكرسى ده مرتبه و انا انزلنا، هم ده مرتبه بايد خوانده شود. (58)

48 ـ آية الكرسى در نماز شب عاشورا.

چهار ركعت نماز بجاى آورده مى‏شود آنهم در آخر شب كه در هر ركعت بعد از حمد هر يك از آية الكرسى و توحيد و فلق و ناس را ده مرتبه بخواند و بعد از سلام صد مرتبه توحيد را بخواند.(59)

49 ـ خواندن آية الكرسى در سفر.

از امام صادق عليه‏السلام منقول است اگر هر كسى آية الكرسى را بخواند در هر شب سالم ميماند و سالم بماند آنچه را با او است. (60)

50 ـ آية الكرسى در آداب سفر.

در آداب سفر هست كه ابتداء با اهل خود وداع كن و در خانه بايست و تسبيح حضرت زهرا گويد و سوره حمد را از پيش رو و از جانب راست و چپ بخوان و هم چنين آية الكرسى را از سه جانب و بعده حركت كن. (61)

51 ـ خواندن آية الكرسى بر آب نيسان.

سيد جليل على بن طاووس رضى‏الله‏عنه روايت كرده است كه روزى جمعى از اصحاب نشسته بودند و حضرت محمد بن عبداللّه‏ وارد شدند و به آنها سلام نمودند و همگى جواب سلام را دادند سپس حضرت فرمود مى‏خواهيد كه تعليم نمايم شما را به دوائى كه جبرئيل مرا تعليم كرده است كه محتاج به دواى اطبّاء نبوده باشم. عن على عليه‏السلام سلمان و ديگران سؤال كردند كه آن دوا چيست حضرت فرمودند: در ماه نيسان رومى آب باران مى‏گيرى و سوره فاتحة الكتاب و آية الكرسى و قل هو اللّه‏ احد و قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس و قل يا ايها الكافرون هر يك را هفتاد بار مى‏خوانى و به روايت ديگر سورة انا انزلناه را هر هفتاد مرتبه مى‏خوانى و هفتاد مرتبه اللّه‏ اكبر و هفتاد مرتبه لا اله الاّ اللّه‏ مى‏گوئى و هفتاد مرتبه صلوات مى‏فرستى و هفت روز در بامداد و عصر از آن آب كاشامى بحق آن خداوندى كه مرا به مقام نبوت مهجرت كرد سوگند ياد مى‏كنم هر دردى را كه در بدنش باشد عافيت بخشد و بيرون كند دردها را از بدن و استخوانهاى او و اگر در لوح دردى براى او مقدّر شده باشد محو نمايد و بحّق پروردگار اگر فرزند نداشته باشد و فرزند خواهد آب نيسان را با آن نيت بياشامد و... (62)

52 ـ آية الكرسى در نماز ليلة الدفن.

براى كسى كه از دار دنيا مى‏رود شب اوّل دو ركعت نماز براى او مى‏خوانند كه معروف است به نماز شب دفن يا ليلة الدفن و آن بدين شكل است كه در ركعت اول حمد و يك مرتبه آية الكرسى و در ركعت دوّم حمد و ده مرتبه سورة قدر را بخواند و چون سلام دهد بگويد اللّهم صَلِّ على مُحَمّد وآل محمّد وابْعَثْ ثَوابَها اِلى قَبْرِ فُلان وبجاى فلان نام ميّت را ذكر كند. و سيد بن طاووس از پيامبر اسلام نقل مى‏كند كه فرمود: نمى‏گذرد بر ميّت ساعتى سخت‏تر از شب اوّل قبر پس رحم نمائيد مردگان خود را بصدقه و اگر نيافتى چيزى كه صدقه بدهى پس يكى از شماها دو ركعت نماز بجاى آورد به همان ترتيب خاص.(63)

53 ـ توصيه پيامبر به على عليه‏السلام درباره آية الكرسى.

پيامبر اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم به على عليه‏السلام توصيه فرمودند:

ياعلى بر تو باد بتلاوت كردن آية الكرسى بعد از هر نماز فريضه بدرستيكه محافت نكند بر آن مگر پيغمبرى يا صدّيقى يا شهيدى.

روايت ديگرى است هر كه آية الكرسى بعد از نماز واجب بخواند نمازش مقبول گردد و در امان خدا باشد خداوند او را از دردها و گناهان نگاه دارد. (64)

54 ـ آية الكرسى مانع از بين رفتن مال.

ابن بابويه به سند معتبر از على عليه‏السلام روايت كرده است كه هر كس پيش از طلوع آفتاب قل هو اللّه‏ احد و انا انزلناه و آية الكرسى را هر كدام يازده مرتبه بخواند خداوند منع كند مال او را از آنچه ترسد. (65)

55 ـ آية الكرسى در نماز قضاء دين.

شيخ طوسى روايت كرده است كه مردى خدمت امام صادق عليه‏السلام رسيد و گفت شكايت مى‏كنم بسوى تو اى آقاى من از قرضى كه مرا فرا گرفته و از سلطانى كه ستم بمن مى‏كند مى‏خواهم تعليم فرمائى مرا به دعائى كه تحصيل كنم با آن غنيمتى كه اداء نمايم به آن قرض خود را و باز دارم به آن ستم سلطان را فرمود هر گاه تاريكى شب ترا فرا گرفت پس دو ركعت نماز گذار و بخوان در ركعت اوّل آن حمد و آية الكرسى و در ركعت دوّم حمد و آخر سوره حشر لَو اَنْزَلْنا هذا الْقرانَ على جَبَلٍ تا آخر سوره پس بگير قران مجيد را و بگذار بر سر خود و بگو بِحَقِّ هذا الْقُرانِ وبحق مَنْ اِرْسَلْتَهُ بِه وبِحَقِّ كُلِّ مُؤمنٍ مَدَحْتَهُ فيه وبَحَقِكَ عَلَيْهِمْ فلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْك بگو بِكَ يا اللّه‏ُ ده مرتبه يا محمّدُ ده مرتبه يا على ده مرتبه يا فاطمه ده مرتبه يا حسن ده مرتبه يا حسين ده مرتبه يا علىُّ بنْ الحُسينِ ده مرتبه يا محمّد بن علىِّ ده مرتبه يا جَعْفَر بن محمّد ده مرتبه يا موسى بن جعفر ده مرتبه يا علىَّ بن موسى ده مرتبه يا مُحَمَّد بن عَلىٍّ ده مرتبه يا عَلِىَّ بن مُحَمَّدٍ ده مرتبه يا حسن بن علىٍّ ده مرتبه بالْحُجَّةِ ده مرتبه پس حاجت خود را بطلب راوى گفت آن مرد رفت و بعد از مدّتى آمد در حاليكه قرضش اداء شده بود و امر سلطانش اصلاح شده بود و مالش زياد گشته بود. (66)

56 ـ آية الكرسى در نماز روز شنبه.

سيد بن طاووس از حضرت امام حسن عسكرى روايت كرده است كه فرمود: خواندم از كتابهاى پدرانم عليهم‏السلام كه هر كه روز شنبه چهار ركعت نماز گذارد بخواند در هر ركعتى حمد و قل هو اللّه‏ احد و آية الكرسى، بنويسد خداوند عزّ وجل او را در درجه پيغمبران، شهدا، و صالحين و نيكو رفيقانند ايشان. (67)

منابع و مآخذ

1 ـ قران كريم:

2 ـ تفسير نمونه: جمعى از نويسندگان زير نظر آية ا...ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه، تهران.

3 ـ تفسير روج المعانى: علامه شهاب الدين محمود آلوسى.

4 ـ تفسير مجمع البيان: مرحوم طبرسى.

5 ـ سير و سياحت در اسلام: رضا قربانيان، جامعه مدرسين حوزه علميه قم.

6 ـ ثواب الاعمار: شيخ صدوق، كتابخانه صدوق، طهران بازار جنب مسجد امام خمينى، ترجمه على اكبر غفّارى.

7 ـ گوهر شب چراغ: محمد حسن بن محمّد حسين نيتائل نايشى.

8 ـ ختوم و اذكار: سيد محمد تقى مقدم، منتشر انتشارات مقدم، 1367 هـ. ش.

9 ـ بحار الانوار: محمد باقر مجلسى، توسعة الوفاء، بيروت، 1403 هـ. ق.

10 ـ اصول كافى: محمد بن يعقوب حكينى رازى، نشورات دار الكتب الاسلاميه، 1363 هـ. ش.

11 ـ الحفال: شيخ صدوق، مترجم آية ا...كمره‏اى، انتشارات كتابفروشى اسلاميه تهران، 1377 هـ. ق.

12 ـ عيون اخبار الرضا: شيخ صدوق، انتشارات جهان، تهران.

13 ـ مفاتيح: حاج شيخ عباس قمى.

14 ـ كيمياى سعادت.

15 ـ ارشاد القلوب ديلمى.

16 ـ اطيب البيان: حاج سيد عبدالخميس طيبّ، كتابفروشى اسلامى بازار شيرازى.

17 ـ سفينة البحار: شيخ عباس قمى، چاپ سنگى.